ورزش بعد از جراحی بینی + نکات مهم

عمل بینی پروسیجر جراحی است که با هدف رفع ایرادات و ناهنجاری های بینی انجام می شود تا در پی تغییرات ایجاد شده در این اندام ، شکل ظاهری آن زیبا و چشم نواز شده و به جذابیت چهره افزوده شود و چارچوب داخلی استخوانی و غضروفی آن نیز استاندارد شده و به این ترتیب ، کیفیت تنفس از راه بینی بهبود پیدا کند. بدیهی است که این ارتقاء زیبایی ظاهری و عملکرد بینی باعث بهبود کیفیت زندگی می شود. همه ما میدانیم که ورزش کردن نیز یکی از مهم ترین فاکتورهاست که به بهره مندی از یک سبک زندگی با کیفیت کمک می کند. بنابراین ، اگر ورزش کردن ، بخشی از برنامه روزانه یا هفتگی در زندگی شماست و از طرفی قرار است تحت جراحی زیبایی بینی در تهران یا شهر محل سکونتتان نیز قرار بگیرید ، بدون شک ، ورزش بعد از جراحی بینی ، یکی از مواردی است که سوالات زیادی در خصوص آن در ذهن تان شکل می گیرد. جراح بینی توصیه های اختصاصی و سفارشی را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید برنامه ورزشی بعد از عمل را به بهترین شکل مدیریت کنید. در ادامه به راهنمایی های یکی از بهترین پزشکان جراح بینی در تهران دکتر مهران دوغایی مقدم توجه داشته باشید.

 

راهنمای ورزش بعد از جراحی بینی - دکتر مهران دوغایی

 

ورزش بعد از جراحی بینی در خانه

انجام برخی فعالیت های ورزشی سبک در منزل می تواند به گردش بهتر خون و سرعت گرفتن روند بهبود کمک کند. توصیه می کنیم پس از جراحی، هر چه سریعتر این فعالیتها را شروع کنید. استراحت مطلق بهیچ وجه گزینه ی خوبی برای دوره ی پس از جراحی نیست و نه تنها کمکی در بهبود بینی نمی کند بلکه باعث تشدید ورم بینی و ماندگاری آن می شود. برخی از فعالیت هایی که بعد از عمل بینی، برای انجام شدن در منزل مناسب است ، شامل موارد زیر می باشد :

  • نفس عمیق کشیدن : به آرامی از راه بینی ، نفس عمیق بکشید. این کار به گردش بهتر خون و کاهش ورم کمک می کند. در دوره ی پس از جراحی بینی ، هر چقدر شما بیشتر از بینی تان نفس بکشید بهبودی مخاط بینی سریعتر روی می دهد و از بروز مشکلاتی از جمله رینیت های وازوموتور پیشگیری می شود. بنابراین حتی در صورتیکه مجرای بینیتان هنوز بطورکامل باز نشده و احساس گرفتگی بینی دارید، بهتر است که برای تنفس از بینی انرژی گذاشته و حتی المقدور تلاش کنید از بینی نفس بکشید.
  • حرکات کششی ملایم : حرکات کششی ملایم به بهبود جریان خون کمک می کند. و بهتر است از روز دوم، نرمش های روزانه و حرکات کششی را شروع کنید.
  • قدم زدن : بهترین ورزش بعد از جراحی بینی ، قدم زدن ورزشی است که فشاری زیادی به بدن وارد نکرده ولی گردش خون و سرعت بهبود را ارتقا می دهد. در هفته ی اول داخل منزل قدم بزنید و پس از آن می توانید در فضای آزاد، به مدت طولانی تر و بطورجدی تری قدم بزنید.

آگاه باشید که دنبال کردن توصیه های پزشک که متناسب با شرایط ویژه بیمار تجویز شده ، از بیشترین سطح اهمیت برخوردار است. در انجام فعالیت های ورزشی و فیزیکی همواره این دقت را داشته باشید که علی رغم اینکه این فعالیت ها می توانند فشار قابل توجه به عضلات و سیستم تنفسی شما وارد آورند، ولی نباید مستقیما فشاری به محل جراحی شده وارد کنند.

شروع ورزش بعد از جراحی بینی

زمان مناسب برای از سر گرفتن فعالیت های فیزیکی و ورزشی جدی بعد از رینوپلاستی بر حسب ویژگی ها و شرایط بدن هر بیمار و نیز نوع ورزش و فعالیت فیزیکی ، متفاوت است. شما می توانید پس از ۶ هفته بطور جدی در باشگاه ورزش کنید و در حین ورزش به بدن خود فشار وارد کنید، ولی توصیه می شود که از فعالیت ها و ورزش هایی که بینی را در معرض آسیب دیدگی و ضربه قرار می دهند به مدت حداقل هشت هفته خودداری کنید.

ضربه جدی به بینی بخصوص در طی دو ماه اول می تواند صدمات جدی در نتیجه ی بینی شما ایجاد کند. درمان این صدمات در دو ماه اول بسیار پیچیده و مشکل خواهد بود ولی پس از دو ماه حتی در صورت بروز شکستگی استخواهای بینی، معمولا اختلال جدی در اسکلت غضروفی و بافت نرم ایجاد نمی شود و اختلالات ایجاد شده راحت تر و ساده تر قابل درمان خواهند بود ، پس در طول فاز اولیه بهبود، باید بسیار محتاط عمل کنید و اجازه ندهید که ضربه یا آسیبی به بینی تان وارد شود. در صورت استفاده از قالب بینی، شما می توانید پس از دو ماه به ورزشهایی مثل فوتبال و والیبال که احتمال ضربه به بینی در آنها وجود دارد،بپردازید. ولی برای انجام ورزشهایی مثل کشتی، بوکس و دیگر ورزشهای رزمی که نیاز به هماوردی دوطرفه و جنگ دو نفره دارند بهتر است مدت زمان طولانی تری صبر کنید.

بهترین منبع اطلاعاتی برای کسب اطلاعات در خصوص ورزش بعد از جراحی بینی ، جراح بینی شماست که متناسب با شرایط بدن و روند بهبود تان ، بهترین توصیه ها را در اختیارتان قرار خواهد داد.

چقدر باید برای بدنسازی، بعد از جراحی بینی صبر کنیم ؟

بدنسازی ورزشی است که فشار زیادی را به بدن وارد می کند و فشار خون را بالا می برد. بعد از عمل بینی ، حداقل به مدت ۶ هفته باید از انجام این فعالیت ورزشی خودداری کنید.

معمولا پس از شش هفته انجام تمرین های سنگین بدنسازی اشکالی ندارند و مجاز می باشند ولی حتی بعد از سپری شدن این دوره نیز لازم است محتاط باشید و از هر فعالیتی که امکان وارد آمدن ضربه و آسیب به بینی در آن وجود دارد خودداری کنید. به صدای بدن تان گوش کنید. بعد از سپری شدن دوره شش هفته ای، در زمان از سرگیری ورزش بدنسازی ، اگر احساس کردید بدن تان تحت فشار است و بینی تان در معرض آسیب قرار دارد ، زمان بیشتری به بدن تان بدهید تا به بهبود کامل دست پیدا کند.

تا چند وقت بعد از عمل بینی نباید استخر رفت؟

در چارت مربوط به ورزش بعد از جراحی بینی اشاره می شود که بعد از عمل بینی ، حداقل تا دو ماه ونیم(ده هفته) لازم است از شنا کردن خودداری کنید. و این مدت بسیار بیشتر از زمانی است که برای ورزش های دیگر در نظر گرفته می شود(شش هفته). دلیل این امر تاثیر منفی فعالیت بدنی شنا بر بهبودی بینی نبوده، بلکه بیشتر بخاطر ریسک بالای وقوع عفونتهای مخاطی ناشی از تماس مخاط بینی با آب آلوده می باشد. به همین دلیل در طول این مدت ، مخاط های داخل بینی نباید در معرض آب قرار گیرند، چرا که هنوز بهبودی کامل مخاط اتفاق نیفتاده و از طرف دیگرهنوز محل برشها کامل جوش نخورده و بهبودی کامل پیدا نکرده اند. آب استخر و دریا از نظر آلودگی عفونی، قابل اطمینان نیستند و درصورتیکه در استخر، جهت رفع آلودگی آب از مقادیر بالای مواد شیمیایی گندزدا از جمله کلر نیز استفاده شده باشد، واکنش مخاطها به این مواد، خود منجر به التهاب مخاط بینی و تمایل مخاط به عفونت و التهاب بیشتر می شود که این هر دو می توانند برای بهبود نتیجه مناسب جراحی بینی بسیار خطرناک باشند.

پس از ده هفته، وقتی جراح به شما اجازه داد که شنا کنید ، باز هم بایستی نکات مربوط به مراقبت های بعد از عمل بینی را مد نظر قرار دهید. نباید شیرجه بزنید یا در آب استخر بپرید. این کار ممکن است باعث وارد آمدن ضربه به بینی تان شود. باید با ملایمت و به آرامی وارد آب شوید. همچنین بهتر هست تا مدتها از گیره بینی استفاده نکنید.

شنا کردن در آب های آلوده می تواند بسیار خطرناک باشد و خطر عفونت و حتی آبسه بینی را به همراه داشته باشد. اگر در استخر شنا می کنید بعد از شنا ، حتماً صورت تان را با آب تمیز آبکشی کنید تا کلر و مواد شیمیایی از آن پاک شود.

یوگا بعد از عمل بینی

بعد از عمل بینی ، اغلب توصیه می شود به مدت 2-3 هفته بعد از جراحی از انجام فعالیت های ورزشی و فیزیکی نیمه سنگین خودداری کنید. هر چند ورزش یوگا به ظاهر ورزش ملایمی به نظر می رسد ولی با توجه به اینکه در طول اجرای آن ، سر را باید خم کرد ، این کار ممکن است باعث وارد آمدن فشار به بینی شده و احتمال ورم و خونریزی را افزایش دهد و به این ترتیب دوره بهبود طولانی تر شود. دنبال کردن دستورالعمل های مربوط به مراقبت های بعد از عمل بینی ، که توسط بهترین جراح بینی در تهران توصیه شده است ، بسیار حائز اهمیت است. این دستورالعمل ها بر اساس میزان پیچیدگی فرایند جراحی به طور سفارشی برای هر بیمار تجویز می شود. بنابراین ، لازم است در خصوص زمان از سر گیری ورزش بعد از جراحی بینی از جمله یوگا ، از پزشک مشورت بخواهید.

ورزش دادن بینی بعد از عمل

تا اینجا به ارائه اطلاعاتی در خصوص فعالیت ها و ورزش بعد از جراحی بینی پرداختیم و در این قسمت می خواهیم ببینیم که آیا بعد از عمل ، لازم است خود بینی را نیز ورزش دهیم یا خیر. ماساژ دادن بینی بعد از جراحی اغلب توصیه نمی شود چراکه این کار می تواند پروسه بهبود را مختل کرده و به طور بالقوه باعث آسیب دیدن ناحیه جراحی شده شود. معمولا جراح دستورالعمل های اختصاصی، از قبیل عدم لمس کردن یا دستکاری کردن بینی را برای یک دوره خاص، در اختیارتان قرار میدهد که دنبال کردن آنها به منظور دستیابی به یک نتیجه بهبود موفقیت آمیز و به حداقل رساندن خطر بروز عوارض جانبی ، ضروری است. ماساژ دادن بینی ، حتماً باید با مشورت پزشک و در صورت تشخیص او برای لزوم آن، انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + چهارده =

جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: