جراحی لوزه در کودکان و بزرگسالان

[vc_row][vc_column][vc_column_text]شایع ترین دلیل جراحی لوزه در سنین کودکی و نوجوانی عفونت های مکرر گلو ، عفونت های گوش میانی و علائم انسداد راه هوایی می باشد.
لوزه ها قسمتی از سیستم لنفاوی سیستم دفاعی بدن در طرفین گلو می باشند که تا دو سالگی عملکرد موثری دارند و بعد از این سن، سیستم بدن به تنهایی قادر به دفاع از بدن میباشد. حتی برخی از لوزه ها بعد از رسیدن سن به فرد نوجوانی، توصیه میشود جراحی شوند.
وجود لوزه سوم در پشت کام کودکان و بزرگی آن موجب ایجاد عفونت های مکرر گوش و مسدود شدن راه های تنفس در هنگام خواب میشوند.
با گذشت زمان و رسیدن فرد به سنین 12 الی 13 سالگی، اندازه لوزه سوم کوچکتر میشود ولی لوزه های حلقی به طور کامل از بین نمیروند. در صورتی که علائم زیر را در صورت داشتن لوزه دارید بهتر است به جراحی لوزه اقدام کنید؛

• مسدود شدن راه های تنفس
  • گلو درد

تغییر صدا پس از عمل لوزه

یکی از تغییرات شایع بعد از عمل لوزه، تغییر صدا میباشد. در صورتی که کودک خود را تحت عمل لوزه قرارداده اید و صدای وی تغییر کرد نگران نباشید زیرا بعد از مدت کوتاهی درمان میشود.اما در صورت دو شاخه ای بودن لوزه سوم و شکاف کام، تغییر صدا دائمی مباشد.

نحوه انجام جراحی لوزه

عمل لوزه با استفاده از راه های مختلفی انجام می شود که این بستگی به پزشک شما دارد. جراحی با دهان باز انجام میشود و قبل از آن فرد تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد.

قبل از جراحی حتما فرد باید آزمایش خونریزی را انجام دهد چون جراحی لوزه بسیار حساس است و ممکن است با کوچکترین خطا دچار خونریزی شود.
مدت زمان لازم برای عمل لوزه 30 دقیقه می باشد.

دلیل عمل لوزه چیست؟

با توجه به اینکه لوزه بخشی از سیستم دفاعی بدن فرد تا سن 2 سالگی میباشد در صورتی که بعد از آن نتواند سیستم دفاعی خوبی را ایفا کند و فرد در طول سال چندین بار دچار التهاب گلو و لوزه شود، عمل لوزه لازم است.

مراقبت های بعد از جراحی لوزه

• استراحت در خانه تا 3 روز