علت مبتلا شدن به بواسیر و درمان آن با جراحی هموروئید

هموروئید در علم پزشکی و یا همان بواسیر زمانی که رگ ها در ناحیه مقعد تورم پیدا می کنند و به شکل رگ های واریسی در می آید را می گویند. بواسیر داخلی در داخل راست روده و بواسیر خارجی در اطراف ناحیه مقعد به وجود می آید. جراحی هموروئید یکی از راه های درمان موثر بواسیر میباشد.
به عمل جراحی بواسیر در علم پزشکی هموروئیدکتومی گفته میشود. متخصص جراحی با شکافتن مقعد، ضایعه را برمیدارد.

انواع بیهوشی در جراحی هموروئید

بی حسی موضعی
در این نوع فقط محل مورد نظر بی حس میشود.
بیهوشی عمومی
در این بیهوشی فرد کاملا به حالت بیهوشی در می آید.

رایج ترین سوالات در مورد جراحی بواسیر

بعد از مرخص شدن از بیمارستان چه باید کرد؟
بعد از گذشت چند ساعت از جراحی به احتمال زیاد بیمار مرخص خواهد شد و باید تا 24 ساعت استراحت کامل داشته باشد.

خونریزی بعد از جراحی بواسیر
خونریزی بعد از جراحی بواسیر طبیعی است. اما این مقدار نباید بیشتر از فنجا باشد. نگان نباشید به مرور زمان خونریزی نیز کمتر میشود.

آیا درد خواهید داشت؟
بیمار در چند روز اول بعد از عمل جراحی هموروئید، درد زیادی را تحمل خواهد کرد و قبل از اینکه درد کاملا بهبود پیدا کند، درد بیمار به اوج می‌رسد و سپس فروکش می‌کند. عموما پزشکان برای تسکین درد به بیماران انواع آنتی‌بیوتیک‌ها، ملین‌ها یا داروهای رفع یبوست و احتمالا برخی پمپادها را برای بیماران خود تجویز می‌کنند.

بعد از جراحی دفع غیر ارادی رخ میدهد؟
به دلیلی اینکه محل دفع باید نرم باشد و هیچ فشاری به آن وارد شود ، دکتر به شخص داروهای ضد یبوست تجویز می کند تا در دوران درمان استفاده کند. داروهای تجویز شده مدفوع را شل میکند و دفع را برای فرد راحت تر میسازد.

اقدامات بعد از جراحی بواسیر

یکی از بخش های مهم جراحی هموروئید، مراقبت های بعد از آن است. تا جای ممکن باید به مراقبت های بعد از جراحی که متخصص گوشزد میکند عمل کنید در غیر این صورت ممکن است بواسیر دوباره عود کند و یا دچار عفونت شود. مراقبت های پس از جراحی؛

رژیم غذایی
بعد از جراحی هموروئید حتما رژیم غذایی خود را پر از فیبر کنید. غذاهای دارای فیبر به روند بهبود دستگاه گوارش بسیار کمک میکند و از از یبوست جلوگیری میکند.

ورزش
انجام برخی از ورزش هایی که سنگین نباشد میتواند به بهبودی جراحی کمک کند مانند پیاده روی و …

بالش نرم
زمانی که میخواهید بنشینید حتما از بالشت نرم استفاده کنید.

علت مبتلا شدن به بواسیر

بواسیر میتواند علل مختلفی داشته باشد که از جمله آنها یبوست و اسهال به مدت طولانی می باشد. در واقع زمانی که فرد در هنگام مدفوع به فشار روی آورد، فشارهای وارد شده به شکم موجب عدم برگشت خون وریدی در مقعد میشود. از دیگر عوامل بروز هموروئید؛

• چاقی: به دلیل وجود چربی های زیاد، فشار وارد شده با شکم بالاتر میرود.
  • حاملگی : بزرگ شدن رحم یکی از علت های ایجاد بواسیر است.
  • بلند کردن اجسام سنگین: همانطور که گفته شد فشار به مقعد موجب هموروئید می شود از جمله بلند کردن اجسام همراه با وزن بالا

ممکن است دلایلی که در بالا ذکر شد برای برخی افراد صدق نکند. در واقع علت اصلی بواسیر هنوز مشخص نشده است اما با توجه به شایع بودن آن ( دارا بودن یک نفر در بین چهار نفر) باید هر چه سریعتر به درمان آن اقدام کنید.

دکتر دوغاییجراحی زیبایی بینی