تفاوت رینوپلاستی به روش باز و بسته

رینوپلاستی به روش باز و بسته : رینوپلاستی با دو رویکرد متفاوت قابل انجام است و جراحان مختلف ، هر یک تمایل بیشتری به انجام رینوپلاستی با رویکرد خاصی (باز یا بسته) دارند. در شرایطی که عمل جراحی بخوبی انجام شود ، هیچگونه مزیتی بین این دو روش وجود نداشته و برای انتخاب جراح ، این مورد که جراح از کدام روش ( باز و یا بسته) استفاده می کند، اهمیتی ندارد و تنها میزان نتایج مثبت حاصل از جراحی و نادر بودن عوارض جدی ، دو فاکتوراصلی هستند که بایستی در هنگام انتخاب جراح مورد نظر قرار گیرند. از طرف دیگر ضروری است هر جراح ، رویکردی را انتخاب کند که توانایی بیشتری در انجام آن داشته باشد.

تفاوت رینوپلاستی به روش باز و بسته

در روش باز میزان میدان دید جراح کامل بوده و جراح قادر است با دید کافی و راحتتر عمل جراحی را انجام دهد و در صورت نیازبه تکنیکهای پیچیده، این تکنیک ها بهتر و ساده تر قابل انجام هستند، ولی در روش بسته میزان دید محدود بوده و در نتیجه انجام تکنیک های پیچیده، مشکلتر هستند. باید درنظر داشت که بسیاری از تکنیک های پیچیده توسط برخی جراحان حاذق و باتجربه، در روش بسته نیز قابل انجام هستند.

بطورکلی در بینی های مشکل مثل بینی های کج و یا بینیهای پیچ خورده و همچنین در موارد ترمیمی و بینی هایی که برای بار دوم و یا سوم باید تحت جراحی قرار بگیرند، قطعا ًعمل زیبایی بینی در تهران با روش باز ارجحیت دارد .

از طرف دیگر، در بینی هایی که مشکلات حداقلی دارند و نیاز به تغییر شکل قابل توجهی ندارند ، جراحی با تکنیکهای ساده تری قابل انجام بوده ونیاز به روشهای پیچیده ندارد. علی رغم اینکه نتایج جراحی روش بازدر این بیماران قابل مقایسه با روش بسته هست، اما از آنجاییکه در روش بسته بطور کلی تورم در ماههای اول کمی کمتر است، بنظر می رسد در این بیماران روش بسته می تواند ارجحیت داشته باشد. باید در نظر داشت که گاهی علی رغم تصور بیمار و حتی جراح، در حالیکه بنظر می رسد جراحی ساده ای پیش رو باشد ، در خلال جراحی مشخص می شود که اینطور نبوده و برای بهبود نتیجه، روشهای پیچیده زیادی مورد نیاز بوده و بایستی جراح این توان و تجربه را داشته باشد که حین جراحی رویکرد جراحی را تغییر داده و یا اینکه با روش بسته تکنیک های مورد نیاز را بخوبی انجام دهد.

سولات رایج در مورد جراحی بینی به روش باز و بسته

می خواهم جراحی زیبایی بینی انجام دهم، جراحی با روش باز بهتر است یا بسته؟

باید درنظر داشته باشید که انتخاب روش جراحی یک مسئله تخصصی است و فی نفسه ارتباطی با نتیجه عمل جراحی ندارد و بهتر است شما بر انتخاب جراح، تمرکز داشته باشید و ارجحیت باز یا بسته بودن رویکرد جراحی را به جراح خود واگذارید. در کل بهتر است شما جراح خود را انتخاب کنید نه روش جراحی را.
توصیه من به شما این است که انتخاب جراحتان را از طریق مطالعه و مشاهده بیماران پس از جراحی انجام دهید و نه از طریق تبلیغات و ادعاهای مجازی . بیمارانی را برای مطالعه خود انتخاب کنید که حداقل شش ماه از جراحیشان گذشته باشد و بر روی نتایج زودهنگام ازجمله نتایج یک یا دو ماهه تصمیمی نگیرید، ازطرفی حتما بینی قبلی بیمار را هم در نظر داشته باشید و بهتراست فورم بینی، شبیه به بینی خود شما باشد.
این بهترین و مطمئن ترین روش برای انتخاب جراح است و با این روش شما دو عامل مهم زیبایی شناسی و توانایی جراح را ارزیابی کرده اید که ایندو مهمترین فاکتورهای انتخاب بهترین دکتر بینی در تهران هستند، نتایج مورد دلخواه شما می تواند با روش باز یا بسته گرفته شده باشد وبرخلاف تبلیغاتی که بر له یا علیه هر یک از روشهای باز یا بسته می شود اینموضوع اهمیت خاصی نداشته و بهتر است شما روی نتایج زیبایی جراح مورد نظرتان تمرکز کنید.
هریک از روش های باز و بسته ویژگیهای خاص خود را دارند برای مثال در بینی های پیچیده و مشکل، مانند بینی های منحرف و پیچ خورده و همچنین در بینی های ترمیمی (جراحی مجدد) معمولا روش باز امکان انجام تکنیک های بیشتری را به جراح می دهد، و قطعا ً جراح با توانایی و دانش، مناسبترین روش را برای هر بیماری انتخاب کرده و به نتیجه دلخواه خواهد رسید.

من قصد دارم جراحی زیبایی بینی انجام دهم اما نگران جای بخیه در پره بینی هستم، بنظر شما بهتر است جراحی بسته انجام دهم ؟

باز یا بسته بودن جراحی بینی ارتباطی به برش و جای بخیه ی پره های بینی ندارد و علی رغم باور غلطی که به علت یک سری تبلیغات کاذب ، بخصوص در فضای مجازی انجام می شود و گفته می شود در جراحی بازضروری است که پره های بینی برش بخورند ، چنین چیزی بهیچ عنوان درست نبوده و الزامی به باز شدن پره های بینی در جراحی باز یا بسته وجود ندارد. اصولاً برش کنار بینی با هدف جمع کردن پره ها انجام شده و روش جمع کردن پره های بینی ارتباطی به رویکرد باز ویا بسته ندارد .
همانطور که شما توجه کرده اید مهمترین محل اسکار(جای بخیه) بعد از رینوپلاستی، مربوط به کناره ی پره های بینی است واستفاده از تکنیک هایی که با حداقل جای بخیه باشند اهمیت قابل توجهی دارند. در صورتیکه شما از جای بخیه (اسکار) نگران هستید ضروری است این موضوع را با جراح خود درمیان گذاشته تا در صورت امکان از جمع کردن پره های بینی اجتناب شود و در صورت نیاز به جمع کردن پره ها نیز، بهتر است که جراح فقط با برش داخلی این کار را بکند و برش بر روی پوست کناره های پره بینی انجام نشود. جمع کردن پره ها با حداقل اسکار (جای زخم) خود از تکنیک های بسیار ظریف و پیچیده بوده و نیاز به دانش و تجربه بالایی دارد و در روشی که من (دکتر دوغایی مقدم) انجام می دهم در اکثریت اوقات جمع کردن پره های بینی از داخل انجام شده و برشی بر روی پوست داده نمی شود و این درحالی است که در بیشتر مواقع برای جراحی بینی، از رویکرد باز استفاده می کنم.

تفاوت ورم بعد از جراحی در رینوپلاستی باز و بسته چیست؟

در روش باز، میدان دید جراح بیشتر است و با توجه به این مطلب امکان استفاده از تکنیک های مدرنتر، براحتی قابل انجام است ولی در روش بسته معمولا تلاش می شود با تکنیکهای ساده تر جراحی انجام شود. به همین دلیل بینی های بسیارمشکل در اکثر اوقات تحت جراحی رینوپلاستی باز قرار می گیرند و طبیعی است که در این بیماران مقدار ورم و طول مدت تورم بیشتر باشد.
واز طرف دیگر، در تعداد کمی از بیماران که بینی های نسبتا زیبایی دارند و بخصوص نوک بینی بسیار زیبایی دارند، نیاز به اقدام خاصی بر روی نوک بینی نیست و در این افراد می توان با روش بسته ازهرگونه دستکاری بر روی نوک بینی صرف نظر کرد و بالطبع در این بیماران تورم نوک بینی وجود نخواهد داشت.
بطورکلی بنظر می رسد در ماههای اول پس از جراحی در بینی های با روش باز تورم بیشتر باشد ولی مقداری از این تفاوت به علت پیچیده و مشکل بودن بینی هایی که با روش باز، و ساده تر بودن بینی های که با روش بسته عمل میشوند، می باشد .
تورم شش ماهه و پس از آن عموما ً در این دو روش یکسان خواهد بود و نتیجه نهایی بستگی به چگونگی تکنیکهای بکار رفته در طی جراحی خواهد داشت و نه انتخاب روش باز یا بسته. انتخاب روش باز یا بسته به نظر جراح بستگی داشته وبهتر است بیمار بر مبنای بیشتر و یا کمتر بودن تورم در ماه اول در این انتخاب دخالت نکند. بخصوص در صورتیکه بیماری با یک بینی بسیار مشکل اصرار به انجام با روش بسته داشته باشد ، به احتمال زیاد به نتیجه دلخواه نخواهد رسید.

تفاوت بخیه ها در روشهای باز و بسته چیست؟

بین روش باز و بسته تفاوت کوچکی در برش های بافتی و جای اسکار( اثر زخم) این برش ها وجود دارد . در روش باز یک برش و بخیه کوچک در ستون بینی داده می شود ولی در روش بسته این برش وجود نداشته و به جای آن در دو طرف ستون بینی دو برش مخاطی( برش ترانسفیکس) داده می شود. در حالت عادی که این برش ها بدرستی طراحی شده و بخوبی بخیه می شوند، در هیچیک جای عمل جراحی و اثر زخم باقی نمی ماند و خوشبختانه ادعاها و تبلیغاتی که در رابطه با جای اسکار، به غلط علیه هر یک از این دو روش در فضای مجازی انجام می شود واقعیت ندارند.
البته در صورتیکه دادن برش و ترمیم آن بدرستی انجام نشود، ممکن است در روش باز جای بخیه در ستون بینی باقی بماند و در روش بسته نیز در نمای نیمرخ ، محل برش نمایان بوده و بصورت برق خاصی خود را نشان می دهد و در ظاهر این احساس ایجاد می شود که همیشه در لبه دهانه ی بینی ، ترشح وجود دارد در حالیکه این انعکاس نوربوده و درواقع محل اثر اسکار مخاطی است .
همچنین گاهی انسزیون های مخاطی می توانند باعث تنگی سوراخ بینی یک طرف و گرفتگی بینی شوند. در هر صورت چه در روش باز و چه در روش بسته، اگر بدرستی برشها داده شوند و ترمیم شوند در هیچیک جای اسکار باقی نخواهد ماند.

  • برش در روش بسته
  • برش در روش باز

روش باز بهتر است یا بسته؟

روش باز و یا روش بسته دو رویکرد متفاوت برای انجام رینوپلاستی (جراحی زیبایی بینی) هستند و به خودی خود هیچگونه تاثیری در نتیجه جراحی ندارند. باورها و تبلیغات زیادی که بخصوص در فضای مجازی برعلیه یا له هر یک می شود هیچگونه پایه علمی نداشته و در واقع تکنیکهای انجام شده در عمل رینوپلاستی هستند که نتیجه جراحی را رقم می زنند. در رویکرد باز انجام کلیه تکنیکها با اطمینان بیشتر و براحتی قابل انجام هستند ولی بسیاری از جراحان قادر به انجام بسیاری از این تکنیکهای پیچیده در رویکرد بسته هم می باشند.
بنابراین توصیه من به شما این است که اصولا ً هیچگونه نگرانی بابت باز یا بسته بودن جراحیتان نداشته باشید و برای انتخاب جراح به دانش و تجربه جراح و همسان بودن زیبایی شناختی وی با نظر خودتان توجه داشته باشید و بهترین راه برای ارزیابی این دوفاکتور، مشاهده و پیگیری مستقیم بیماران بعد از عمل والبته حداقل شش ماه پس از جراحی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 5 =

جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: