آیا چسب لیفت بینی و سایر روش‌های لیفت بینی بدون جراحی موثر است؟

با شنیدن جمله «لیفت بینی بدون جراحی» ذهن به سمت این موضوعات می‌رود، چسب لیفت بینی و ورزش و یوگای صورت!

موردی که هیچ‌گونه تحقیقات علمی راجع به آن صورت نگرفته و دارای اثر یک الی دو روزه می‌باشد. تنها روش لیفت بینی که بدون جراحی انجام می‌شود، استفاده از مواد پرکننده مانند اسیدهیالورونیک است. این روش مخصوص افرادی هست که می‌خواهند زاویه‌های استخوانی بینی را اصلاح کنند یا قسمتی از بینی مثل نوک آن را برجسته نمایند. باقی افراد دارای بینی گوشتی، انحراف و قوز بینی باید زیر نظر پزشک متخصص عمل جراحی را انجام دهند.

به عمل لیفت بینی بدون تیغ جراحی، جراحی زیبایی مایع نیز می‌گویند. این روش شامل تزریق یک ماده پرکننده مانند اسید هیالورونیک در زیر پوست برای تغییر موقت ساختار بینی است. این روش برای افرادی که می‌خواهند برجستگی‌های بینی خود را صاف کنند یا بینی‌ خود را زاویه دار کنند ولی آماده راه حل دائمی نیستند، یا نگران خطرات و مدت زمان بهبودی جراحی زیبایی هستند، ایده آل است.

آیا چسب لیفت بینی می‌تواند شکل آن را تغییر دهد؟

متاسفانه خیر، تنها راه تغییر شکل بینی عمل جراحی زیبایی بینی و یا جراحی زیبایی مایع است. چسب لیفت بینی حتی ممکن است باعث التهاب و آسیب بافت بینی شود و حتی بینی را بزرگ‌تر کند.

آیا با ورزش می‌توان بینی را کوچک کرد یا تغییر شکل داد؟

هیچ شواهد علمی وجود ندارد که ثابت کند ورزش دادن بینی یا یوگا صورت یا بینی می‌تواند ظاهر آن را تغییر بدهد. یکی از تمرین‌هایی که در بسیاری از سایت‌ها دیده می‌شود، گرفتن نوک بینی با انگشت و تکان دادن پره‌های بینی است. ظاهر بینی عمدتا وابسته به استخوان بینی است و شکل سر آن نیز توسط غضروف‌های بینی تعیین می‌شود و هیچ شواهدی حاکی از تاثیر ورزش بر هر کدام از این دو بافت وجود ندارد. این تمرین‌ها عمدتا بر ماهیچه‌های دور بینی موثر است و  این ماهیچه‌ها زیاد در ظاهر بینی تاثیر گذار نیستند.

آیا خمیردندان باعث کوچک شدن بینی می‌شود؟

به تازگی در تعدادی از وبسایت‌ها مطلبی نادرست منتشر شده که استفاده از خمیر دندان می‌تواند سایز بینی را کوچک کند. دوباره اشاره کنیم که شکل بینی وابسته به استخوان و غضروف‌هایش است و خمیر دندان نمی‌تواند تاثیری بر آن بگذارد. همچنین شواهدی در رابطه با تاثیر سایر درمان‌های خانگی مثل سرکه سیب، زنجبیل، خردل، سیر یا غیره نیز وجود ندارد.

مناسب چه کسانی می باشد؟

افرادی که افتادگی سر بینی، قوز بینی، فرورفتگی بینی یا پره‌های بینی پهنی دارند. همچنین افرادی که قبلا جراحی رینوپلاستی انجام داده‌اند و به ‌دلایل مختلف از ظاهر بینی خود راضی نیستند نیز می‌توانند از این روش استفاده کنند. این روش بدون بیهوشی و بدون ایجاد برش می‌باشد و فقط با بی‌حسی موضعی و در مدت کمتر از پانزده دقیقه انجام می‌شود. در آن نقص‌های ظاهری بینی برطرف می‌شود ولی ساختمان درونی بینی دست نخورده باقی می‌ماند.

از نظر ایمنی و بی‌خطر بودن:

جراحان پلاستیک این نوع جراحی بینی را کارآمد و بی خطر می‌دانند، و یکی از عوارض جانبی رایج آن قرمزی است.

با این روش نیازی به اتاق‌ عمل‌های دو ساعته نیست!

لیفت بینی بدون جراحی یک عمل سرپایی می‌باشد و یک گزینه بهتر و راحت‌تر از جراحی است. یک جراح حرفه‌ای می‌تواند این عمل را در ۱۵ دقیقه انجام دهد و حتی در بعضی موارد نیازی به نقاهت بعد از عمل هم ندارید و می‌توانید بعد از آن به محل کار خود بروید و زندگی‌‌تان مختل نشود.

آیا لیفت بینی بدون جراحی دائمی است؟

خیر! نخ‌ها یا فیلرهایی که برای لیفت استفاده می‌شود بعد از یک مدت جذب می‌شوند. در بیشتر موارد، نتایج این عمل 6 ماه تا یک سال وابسته به مواد استفاده شده طول می‌کشد.

اگر این عمل دائمی نیست، چرا انجام بدهیم؟

تزریق ژل لب، فرم دهی صورت، تزریق چربی و…. هیچکدام دائمی نیستند و همه بعد از چند ماه تا چند سال باید تمدید بشوند، پس چرا انجام می‌دهیم؟ چون از زیبایی آن در طول آن مدت لذت می‌بریم و بزرگترین حسن این کارها برگشت پذیر بودن آن هاست. چون بعد از مدتی ممکن است دلمان برای چهره‌ی قبلی تنگ شود و یا حتی دوست داریم چهره‌ای با یک فرم دیگر داشته باشیم.

هزینه این عمل چقدر است؟

لیفت بینی در واقع عمل زیبایی محسوب می‌شود و بیمه آن را پوشش نمی‌دهد و در واقع هیچ دلیل پزشکی هم وجود ندارد که پزشک بتواند آن را توصیه کند. هزینه جراحی بسته به یک سری فاکتورها از جمله دستمزد جراح و تیم وی و همچنین محل جراحی متفاوت است.

لیفت بینی بدون جراحی چگونه انجام می‌شود؟

پزشک بعد از مشاوره دادن و بررسی نتایج، شما را به صورت خمیده(سر به سمت عقب) قرار می‌دهد. ممکن است برای اینکه درد سوزن را حس نکنید از بی‌حسی موضعی به ‌روی بینی استفاده کند. بعد از اثر بی‌حس کننده، فیلر را به مکان‌های مورد نظر تزریق می‌کند. در حین انجام این کار ممکن است فشار کمی حس کنید. کل این مراحل ۱۵ الی ۴۵ دقیقه زمان می‌برد.

عوارض جانبی آن چیست؟

عارضه جانبی برای اکثر افراد، قرمزی و حساسیت در ناحیه تزریق تا دو روز بعد از عمل می‌باشد.

سایر عوارض جانبی احتمالی عبارتند از:

  • کبودی در محل تزریق
  • ورم
  • تغییر مکان فیلر، به این معنی که ماده تزریقی به ناحیه دیگر بینی یا زیر چشم می‌رود و باعث ایجاد ظاهری “مواج” یا “بیش از حد پر شده و برآمده” می‌شود.
  • حالت تهوع

باتوجه به اینکه بینی رگ‌های خونی زیادی دارد و نزدیک چشم قرار دارد، ناحیه حساسی در صورت به حساب می‌آید. به همین دلیل جراحی زیبایی بینی مایع تا حدودی پیچیده‌تر از انواع دیگر روش‌های پرکننده تزریقی است.

ممکن است جراح پلاستیکی که آموزش صحیحی نداشته است به دلیل استفاده بیش از حد از پرکننده در بینی، به جای پر کردن محل مورد نظر، اشتباه کند و موجب عوارض زیر شود:

  • مرگ بافتی
  • عوارض عروقی
  • کاهش بینایی

اگر شما کسی هستید که این عمل را انجام داده‌اید در صورت داشتن علائم زیر فوراً با پزشک خود درمیان بگذارید:

  • تب
  • تاری دید
  • قرمزی یا کبودی که گسترش یافته و درحال بدتر شدن است.
  •  کهیر یا واکنش‌های آلرژیک

قبل عمل چه کارهایی باید انجام دهیم؟

  1. یک هفته قبل از عمل از مصرف آسپرین، داروهای ضد التهاب(مانند ایبوپروفن)، ویتامین E و سایر مکمل‌های رقیق کننده خون خودداری کنید. اگر از داروهای رقیق کننده خون باید استفاده کنید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  2. سطح ویتامین k بدن خود را قبل از عمل چک کنید.
  3. قبل از عمل خود مقدار زیادی آب بنوشید و یک وعده غذایی بخورید. پرخوری نکنید، زیرا ممکن است در هنگام عمل یا بعد از آن حالت تهوع پیدا کنید. خوردن مواد دارای پروتئین بهترین خوراکی است.

مقایسه با عمل جراحی زیبایی بینی

مزایا:
  •  برای جراحی زیبایی بینی بدون جراحی نیازی به بیهوشی عمومی نیست.
  • تیغ و جراحی ندارد.
  • مناسب با سلیقه فرد انجام می شود.
  • صدای تو دماغی و تورم یکساله ندارد.
  • بهبودی سریع خواهید داشت.
  • می‌توانید همان روز به محل کار بروید و فعالیت‌های منظم خود را انجام دهید.
  • نتایج دائمی نیستند، بنابراین اگر از شکل ظاهری آن راضی نیستید، می‌توانید با مشورت با پزشک آن را تغییر دهید.
  • هزینه عمل زیبایی بینی بدون جراحی بسیار کمتر از جراحی زیبایی بینی است.
معایب:
  • اگر به دنبال یک تغییر چشمگیر و دائمی در ظاهر خود هستید، این روش ممکن است برای شما ناامید کننده باشد.
  • عوارض جانبی مانند کبودی و تورم وجود دارد.
  • این احتمال وجود دارد که یک سوزن بی جا منجر به خونریزی قابل مشاهده در زیر پوست یا آسیب چشم شما شود.
  • این یک روش نسبتاً جدید است، بنابراین عوارض جانبی طولانی مدت هنوز به خوبی بررسی نشده‌اند.
  • بیمه هیچ یک از هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد.

منبع: https://www.healthline.com/health/exercise-for-nose

یک پاسخ

  1. چرا بعضی از چسب لیفتا شفاف نیستن و وسطشون نقطه چین نداره؟

    مثلا از من حالت نواری داره ولی شفاف نیس و وسطش هم نقطه چین نداره

    از داروخانه گرفتم یعنی این چسب لیفت نیس؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − دو =