آمپول تریام هگزال برای ورم بینی | نکاتی که نمیدانید!

عوامل مختلفی باعث می شود که بینی شما متورم شود، ممکن است علت تورم به دلیل جراحی بینی باشد یا موارد دیگری همانند درگیری سینوس ها، پولیپ بینی و غیره. ممکن است یکی از داروهایی که پزشک شما بعد از عمل جراحی برای کاهش ورم و التهاب بینی شما تجویز کند، آمپول تریام هگزال باشد. این دارو با نام اصلی تریام هگزال تریامسینولون استونید، یک داروی ضد التهابی به شمار می رود که در انواع بیماری ها مانند اختلالات آلرژیک، آرتریت ، نقرس ، بیماری های خونی ، مشکلات تنفسی ، برخی سرطان ها، بیماری های چشمی ، اختلالات روده، کلاژن و بیماری های پوستی استفاده می شود.

آمپول تریام هگزال برای ورم بینی

نکات مهم درباره آمپول تریام هگزال

• بسته به نوع مصرف شما ممکن است این دارو به صورت تزریق (درون مفصلی) در نقاط مختلف بدن مثل مفاصل، عضلات و برای ضایعه پوستی تجویز شود.
  • توصیه نمی شود که به صورت متداوم از این دارو استفاده کنید.
  • مصرف این دارو برای کودکان به دلیل تاثیر بر روی رشد و قد و وزن، توصیه نمی شود.
  • استفاده این دارو به صورت کپسول آسیب های جدی و خطرناکی وارد می کند به همین دلیل توصیه می شود حتما تحت نظر پزشک معالج خود این دارو را مصرف کنید.

آمپول تریام هگزال چیست؟

ممکن است نام تریامسینولون استونید یا تریام هگزال را شنیده باشید. این دارو برای درمان التهاب بدن و پوست تجویز می شود. تریام هگزال از کورتیکواستروئیدها تشکیل شده و از آن برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها استفاده می شود. کورتیکواستروئیدها با پخش شدن در بدن ، التهابات آن را از بین می برند.

این آمپول دارای خواص ضد التهابی و ضدلرژیک است. به آرامی جذب می شود و طول عمر آن بین دو تا پنج ساعت است. این دارو توسط کبد متابولیزه شده و در نهایت از طریق کلیه ها دفع خواهد شد.

ماندگاری اثر آمپول تریام هگزال چقدر است؟

سرکوب آدرنال در عرض 24 تا 48 ساعت پس از تزریق عضلانی 80 میلی گرم دارو رخ می دهد. با تزریق این دارو ، ورم بینی به شکل موثری کاهش خواهد یافت.

نحوه استفاده از ویال تریام هگزال برای کاهش ورم بینی

در صورت تزریق آمپول تریال هگزال برای کاهش ورم بینی ، باید با تشخیص پزشک به مقدار 5/2 تا 40 میلی گرم باشد. در نوبت بعدی با مشاهده واکنش بیمار مقدار دوز تزریق بالاتر می رود.

عوارض جانبی ویال تریام هگزال برای کاهش ورم بینی

این دارو نیز مانند هر داروی دیگری می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. اما اثربخشی و فواید آن بسیار فراتر از عوارض آن است و این عوارض در همه افراد رخ نمی دهد و فقط برخی افراد از آن رنج می برند. عوارض احتمالی عبارتند از:

• بیشتر شدن میزان عفونت
  • بالا رفتن میزان حساسیت
  • بالا رفتن فشار خون
  • زخم معده
  • عود سل ریوی در طولانی مدت
  • تاول زدن و تحریک پوست
  • خشکی پوست
  • پوسته پوسته شدن ناحیه تزریق
  • ترومبوفلبیت
  • افزایش رشد موهای بدن به خصوص موهای صورت
  • ریزش مو
  • ایجاد خطوط قرمز در کشاله ران، پاها و بازوها
  • آکنه پوست
  • نازک شدن پوست

تداخل دارویی با ویال تریام هگزال

آسپرین، وارفارین، کتوکونازول، سیکلوسپورین، دیورتیک ها، داروهای قند خون مانند انسولین، ضد تشنج ها و ریفامپین با این دارو تداخل دارند. قبل از مصرف ، پزشک خود را مطلع سازید که از این داروها استفاده می کنید.

قبل و بعد از تزریق تریام هگزال برای ورم بینی در چه مواردی احتیاط لازم است؟

• باید زیر نظر پزشک مصرف شود و از مصرف خودسرانه دارو و قطع خودسرانه آن خودداری شود.
  • اگر از بیماری های مزمن مانند: دیابت، اختلالات تیروئید، کلیه، کبد، افسردگی، پوکی استخوان، آب مروارید، فشار خون بالا، نارسایی قلبی و غیره رنج می برید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر پس از تزریق عفونت ایجاد شد، درمان را با توجه به توصیه پزشک متوقف کنید.
  • مصرف سدیم را در طول درمان کاهش دهید و آن را با مکمل های پتاسیم جایگزین کنید.
  • دارو را در دمای 25 درجه و دور از گرما ، سرما و نور خورشید نگهداری کنید.
  • همانطور که توضیح داده شد آمپول تریام هگزال برای ورم بینی باید زیر نظر پزشک و با تجویز پزشک مصرف شود.

نتیجه

ازدلایلی که توصیه می شود از این دارو پس از جراحی زیبایی بینی در تهران به دلیل نرمی بافت ها و کاهش تورم مفاصل و بینی استفاده شود، خاصیت ضد التهابی آن به دلیل داشتن اسید لوکوترین و اسید پروستاگلاندین است، دقت شود که به دلیل داشتن عوارض جانبی حتما مصرف این دارو باید زیر نظر بهترین دکتر بینی تهران صورت بگیرد.

یک پاسخ