درد بینی و تیغه آن بعد از جراحی بینی – علائم عفونت بعد از عمل بینی

تغییر ظاهر بینی می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد. در حقیقت بینی با ظاهری جدید می‌تواند کاملاً بر اعتماد به نفس افراد تاثیر گذاشته و هارمونی بهتری برای کل صورت فراهم آورد. به بیانی دیگر، اجزای دیگر صورت را متناسب تر و جذاب تر کند. ولی سوالی که بسیاری از متقاضیان جراحی بینی را درگیر می‌کند این است: آیا جراحی بینی درد دارد؟

جلسه مشاوره قبل از جراحی بینی

برای افرادی که برای جراحی زیبایی بینی آماده می‌شوند، اینکه مقداری ترس و نگرانی داشته باشند کاملاً طبیعی است.. بهتر است که در جلسات مشاوره قبل از عمل بینی، حتماً با پزشک خود مشورت های لازم را داشته باشید و درباره انتظارات خود، سوالاتی که ذهن تان را درگیر کرده است و خلاصه ای از نحوه انجام عمل بینی، صحبت شود. همچنین اگر درباره درد بعد از رینوپلاستی نگران هستید، می‌توانید درباره اقداماتی که پزشک برای کنترل درد و مدیریت آن انجام می‌دهد، اطلاعات لازم را کسب کنید.

بسیاری از بیماران درباره اینکه رینوپلاستی چقدر درد دارد و این درد تا چند روز ادامه دارد، می‌پرسند. در ابتدا بهتر است که درباره چگونگی انجام عمل بینی صحبت کنیم تا آگاهی بیشتری نسبت به آن پیدا کنید.

چگونگی انجام جراحی بینی

جراحی بینی با استفاده از تکنیک های مختلفی انجام می‌گیرد ولی متداول ترین روش، جراحی بینی به شیوه باز است. به این ترتیب برشی کوچک بین دو مجرای بینی ایجاد می‌گردد تا به جراح امکان برداشتن پوست روی بینی داده شود و بافت های زیرین بینی نمایش داده شوند. سپس غضروف بینی تنظیم می‌شود و جراحی و فرم دادن به بینی آغاز می‌گردد.

رینوپلاستی به شیوه باز یک روش جراحی روتین برای جراحان است و در حقیقت به صورت سرپایی انجام می‌گیرد. بدین معنا که فرد می‌تواند صبح جراحی بینی انجام دهد و عصر مرخص شود و به خانه رفته و باقی دوران نقاهت را در خانه بگذراند. این جراحی با بی هوشی انجام می‌گیرد و فرد کاملاً هوشیاری خود را از دست می‌دهد. به این ترتیب فرد در طول انجام جراحی، هیچ دردی را متوجه نمی‌شود. ولی در برخی موارد خاص و با توجه به شرایط، می‌توان جراحی بینی را با بی حسی موضعی و آرام بخش هم انجام داد.

ولی سوالی که بیماران می‌پرسند این است که درد در ساعات اولیه بعد از جراحی بینی و روزها و هفته های آتی تا چه میزان است و آیا قابل کنترل است؟ اینکه توقعات واقع بینانه ای از دوران نقاهت داشته باشید، اهمیت بالایی دارد. فرد می‌تواند اقداماتی را در جهت کاهش درد و ناراحتی بعد از عمل بینی انجام دهد.

در دوران نقاهت بعد از عمل، چه اتفاقی می‌افتد؟

در طول دوران نقاهت بعد از رینوپلاستی، تورم بعد از جراحی بینی، کبودی و حتی خونریزی خفیف از بینی کاملاً طبیعی است. ولی درد چطور؟ در حقیقت اکثر بیماران که تجربه جراحی بینی دارند، درباره دردی خفیف گزارش هایی داده اند. مقداری ناراحتی که ناشی از انسداد بینی است، توسط بیماران تجربه می‌شود.

تمامی این موارد مذکور به بیمار گفته می‌شود تا زمان هوشیار شدن بعد از عمل بینی، انتظار آن ها را داشته باشد. بینی حالتی گرفته و مسدود دارد و فرد را مجبور به تنفس از راه دهان می‌کند. این وضعیت تا چندین روز ادامه دارد. همچنین اختلالاتی در حس بویایی به وجود می‌آید و فرد احساس فشار در گوش ها و نواحی گیج گاهی دارد.

همچنین بیماران باید بدانند که بعد از جراحی بر روی بینی گچ و اسپلینت وجود دارد و بعد از اینکه به هوش می‌آیند باید مراقب این موضوع باشند. روز اول بعد از جراحی شاید سخت ترین روز باشد و بعد از آن فرد به سرعت حال بهتری پیدا می‌کند و کمتر احساس انسداد و پر بودن بینی دارد.

مسکن بعد از جراحی بینی

همان طور که گفته شد جراحی بینی معمولاً نباید دردناک باشد ولی برخی بیماران کمی حساسیت و درد به دلیل انسداد بینی و فشار به سینوس ها گزارش می‌دهند. جراح با بهره گیری از گزینه های مختلف می‌تواند درد را کنترل کند و داروهای مسکن برای کنترل درد برای بیمار تجویز نماید. در جلسه مشاوره حتماً در این زمینه از پزشک خود سوال کنید و از اینکه تمامی ابهامات شما رفع شده است، اطمینان حاصل کنید. ناگفته نماند که بسیاری از بیماران در دوران نقاهت شاید اصلاً نیازی به استفاده از داروهای مسکن تجویزی پیدا نکنند و با مسکن های ساده بتوانند درد را کنترل نمایند. برای مثال مسکن هایی مانند استامینوفن برای بعد از جراحی بینی پیشنهاد می‌شود.

چگونه حس ناراحتی و درد تیغه بینی بعد از عمل جراحی زیبایی بینی را در دوران نقاهت به حداقل برسانیم؟

  • مساله ای که از درد بعد از جراحی بینی جدی تر است، مشکل انسداد بینی است. یکی از پیشنهاداتی که می‌شود این است که در چندین روز اول بعد از جراحی، هنگام خوابیدن سر بالاتر از بدن قرار گیرد. به این ترتیب روند طبیعی تنفس سریع تر باز می‌گردد.
  • همچنین به بیماران توصیه می‌شود که از یک دستگاه بخور کوچک در کنار تخت خواب استفاده کنند تا در دوران نقاهت رطوبت مناسبی برای محیط ایجاد کند. این اقدام نه تنها به آرام کردن مجراهای بینی کمک می‌کند بلکه گلو را که در اثر تنفس از دهان دچار خشکی شده است، مرطوب می‌کند. خشکی گلو در چندین روز اول بعد از جراحی بسیار آزاردهنده است.
  • بسیاری از بیماران از خشکی گلو و لب های خود در چند روز اول بعد از جراحی شکایت می‌کنند. مصرف عسل و چای در این دوره می‌تواند مفید باشد. همچنین سعی شود که در دوران نقاهت بدن هیدراته نگاه داشته شود.
  • استراحت کردن و خواب کافی شاید مهم ترین نکته باشد. اینکه مقداری درد و ناراحتی در روزهای اول بعد از عمل بینی وجود داشته باشد کاملاً طبیعی است. بهتر است که در این دوران تا جای ممکن به خود راحت بگیرید و بدانید که این دوران گذراست.
  • نکته مهم دیگر این است که باید بعد از جراحی زیبایی بینی از وارد شدن ضربه به بینی خود جلوگیری کنید. علاوه بر این باید از فین کردن نیز خودداری کنید زیرا این کار امکان خونریزی بعد از عمل بینی را بیش تر می‌کند و پس از آن ممکن است دوباره شاهد تورم بینی و به وجود آمدن درد در ناحیه ی بینی باشید.
  • یکی از عواملی که سبب می‌شود تا درد ناشی از nose job سریع تر از حد انتظار از بین رود بحث تغذیه ی فرد می‌باشد. پس از انجام عمل بینی باید از غذا های کاملا نرم استفاده گردد. این رژیم غذایی بخصوص باید در هفته ی اول به صورت کامل رعایت گردد تا درد ناشی از انجام عمل بینی را سریع تر از زمان مورد انتظار از بین ببرند.
  • در هفته ها و ماه های بعد از عمل بینی شما در معرض آفتاب سوختگی بیشتر قرار دارد، بلکه آفتاب بیش از حد نیز می تواند باعث ایجاد تیرگی روی هر زخم شود و تورم را  افزایش دهد بنابراین توصیه بسیار خوب دیگر این است که در معرض آفتاب مستقیم قرار نگیرید.

محدودیت های بعد از رینوپلاستی

  • برای حداقل دو هفته از تمرین شدید پرهیز شود.
  • برای سه هفته از برداشتن وزنه‌های سنگین خودداری شود.
  • برای دو هفته از لباس‌های یقه دار یا تی شرت استفاده نکنید.
  • برای دو هفته از جویدن غذای سفت خودداری کنید.
  • برای دو هفته از خمیازه کشیدن با دهان کاملاً باز خودداری کنید.
  • برای دو هفته از فین کردن بینی خود بپرهیزید.
  • برای دو هفته پس از جراحی از مسواک‌های کودک برای دندان‌های ردیف بالای خود استفاده نمایید.
  • برای دو هفته، در هنگام عطسه کردن دهان خود را باز نگاه دارید.
  • برای یک، ترجیحاً دو هفته پس از جراحی رانندگی نکنید.
  • برای شش هفته از ورزش‌های تماسی اجتناب کنید.

گاهی اوقات درد تیغه بینی بعد از عمل، ممکن است به دلیل عفونت باشد که معمولا بوی ناخوشایندی هم دارد. اگر عفونت بعد از عمل بینی را جدی نگیرید و به دنبال روش های کنترل آن نباشید، ممکن است با مشکلات جدی تری روبه رو شوید. در ابتدا بهتر است با رعایت نکات بهداشتی و توصیه هایی که جراح برای بیمار بعد از عمل دارد توجه لازم را داشته باشید تا از بروز این گونه عفونت ها جلوگیری کنید.

همچنین، اگر برای عمل بینی به یک متخصص متبحر و با سابقه و کلینیک معتبر مراجعه کنید، خطر ابتلا به چنین عفونت ها و سایر عوارض بعد از عمل را کاهش می دهید. در صورتی که دچار عفونت بعد از عمل بینی و بوی بد داخل بینی شدید، حتما به پزشک خود مراجعه کنید. برای کاهش عفونت بینی می توانید با مشورت متخصص خود، از پماد ها و یا محلول های ضدعفونی کننده و همچنین داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها استفاده کنید. در صورتی که عفونت به این راحتی و با مصرف دارو برطرف نشود، ممکن است پزشک شما جراحی و برداشتن عامل عفونت را توصیه کند. اگر دچار عفونت شدید شده باشید، ممکن است لازم باشد در بیمارستان بستری شوید تا بتوانید آنتی بیوتیک وریدی دریافت کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که عفونت پس از جراحی پلاستیک نادر است و در نتیجه عدم رعایت بهداشت به‌وجود می‌آید!

عفونت بعد از رینوپلاستی چقدر جدی است؟

بعد از عمل جراحی بینی، در موارد مختلفی ممکن است عفونت ایجاد شود. عفونت بینی نه تنها می‌تواند نتیجه عمل را خراب کند، بلکه حتی سلامت فرد را نیز به خطر بیاندازد. عفونت، جدی‌ترین عارضه بعد از جراحی زیبایی بینی است که میزان آن از ۲.۶٪ تا ۵.۳٪ گزارش شده است. البته بیشتر عفونت‌ها پس از آنتی بیوتیک درمانی مناسب موضعی، بهبود می‌یابند.

البته باید توجه داشت که دلیل ایجاد عفونت در کنترل و درمان آن بسیار اهمیت دارد. عفونت بعد از عمل بینی به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد، از جمله:

  • عدم رعایت بهداشت شخصی و استحمام روزانه، از روز سوم بعد از جراحی به بعد
  • شست و شوی نامناسب بینی یا استفاده از محلول یا آب آلوده
  • قرار گرفتن در محیط آلوده یا پاکیزه نبودن بودن رخت‌خواب و محیط زندگی
  • جراحی توسط فرد غیر متخصص یا در محیط درمانی آلوده
  • وجود بیماری‌های زمینه‌ای و انتقال عفونت از یک ناحیه دیگر بدن به بینی توسط خون
  • وجود عفونت در سینوس‌ها پیش از جراحی و عدم کنترل یا درمان آن
  • وجود واکنش و حساسیت به برخی مواد دارویی و پزشکی مانند حساسیت به نخ بخیه غیر جذبی پرولن که البته بسیار نادر است

در چنین شرایطی، جدا از تزریق مستقیم آنتی بیوتیک به بینی و پیرامون آن، شناسایی منشا عفونت و جلوگیری از تکرار آن نیز بسیار اهمیت دارد. باید توجه داشت که عفونت‌ها در صورت گسترش، به راحتی از مخاط تیغه بینی که دارای خونرسانی زیادی است به مغز و کل بدن منتقل می‌شوند. بنابر این درمان تهاجمی منطقه آسیب دیده، بهترین راهکار برای جلوگیری از سپسیس و مننژیت و نجات بیمار در چنین مواردی است.

این عوارض معمولا ۳ تا ۱۰ روز بعد از جراحی خود را نشان می‌دهند و فرد جراحی شده باید نسبت به کوچکترین تغییرات غیر معمول در بافت بینی، زیر چشم، سینوس‌ها و دیگر نواحی صورت خود حساس باشد. هرچه زودتر به این نشانه‌ها رسیدگی شود، کنترل عفونت ساده‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

همچنین تحقیقات پزشکی نشان داده است که شیوه بستن و پانسمان بینی، استفاده از تامپون و میزان باز گذاشتن راه تنفس در روزهای بعد از جراحی، همگی در ایجاد عفونت‌های بعد از عمل بینی نقش دارند. در این زمینه بهتر است از نظر جراح فوق تخصص پلاستیک بهره ببرید و سعی کنید شیوه شست و شو و ضدعفونی بینی را با توجه به نوع پانسمان، مرور نمایید.

علائم و نشانه های عفونت بعد از عمل رینوپلاستی:

پزشکان روش‌های تصویربرداری را پیشنهاد می‌کند: بسیاری از مشکلات بینی بعد از جراحی از جمله عفونت، اکستروژن ایمپلنت، مشکلات در اعصاب، فروپاشی دریچه بینی و تغییر شکل‌های ناخواسته، با کمک تصویربرداری رادیولوژی قابل تشخیص است.

علاوه بر این موارد، وجود نشانه‌های زیر را باید جدی گرفت:

  • درد غیر طبیعی و افزایشی
  • خونریزی غیر طبیعی و بیش از اندازه
  • تب و لرز
  • افزایش میزان کبودی یا قرمزی
  • افزایش دما و داغ شدن محل عمل
  • بوی بد بینی و ناحیه بخیه

ایجاد زخم، وجود خارش و تحریک پذیری بیش از اندازه و مواردی از این دست می‌توانند از نشانه‌های عفونت بعد از جراحی بینی باشند. همچنین در افرادی که پیشینه حساسیت‌های شدید به مواد مختلف را دارند، احتمال ایجاد عفونت بعد از رینوپلاستی بالاتر از دیگران است. به همین دلیل باید مراقبت‌های بعد از عمل را با جدیت و دقت بیشتری در پیش بگیرند.

عوارض پوستی و ایجاد بافت‌های نرم می‌تواند آتروفی، فیبروز، بی‌حسی، کیست‌های ناشی از مخاط یا گرانولومای زیر پوستی ناشی از مواد پماد باشد. تورم بعد از عمل بینی عمدتا به روش برش استخوان بینی بستگی دارد. همچنین روش جراحی بینی که زخم‌های بیشتری ایجاد کند، احتمال عفونت بیشتری را نیز در پی خواهد داشت.

همچنین در صورتی که جراحی سینوس و جراحی بینی همزمان انجام شوند، ریسک عفونت بینی بسیار بیشتر خواهد شد. به همین دلیل کنترل عفونت موجود در سینوس‌ها پیش از جراحی بینی، بسیار ضروری است. استفاده از ایمپلنت یا پروتز و یا گرافت (پیوند غضروف) نیز از دیگر عواملی است که خطر عفونت را بیشتر خواهد کرد. همچنین اگر نیاز به جراحی مجدد بینی پیدا شود، باید بیشتر در مورد عفونت بعد از عمل نگران بود. به همین دلیل تجربه و مهارت بیشتر جراح، نقش کلیدی در کاهش عفونت و عوارض عمل بینی خواهد داشت.

چگونه عفونت ایجاد شده را از بین ببریم؟

پاک کردن درون سوراخ‌های بینی، شست و شو و همچنین ضدعفونی کردن درون بینی با اسپری‌های مخصوص، به رفع عفونت و کاهش بوی بد بینی کمک می‌کند. اگر خون، چرک و عوامل دیگر درون بینی باقی بماند، مخاط بینی عفونی می‌شود که با درد و سوزش درون بینی همراه است. همچنین ممکن است میکروب‌ها از طریق زخم‌های بینی، به زیر پوست و حتی خون راه پیدا کند. در چنین مواردی مصرف دارو توصیه می‌شود.

۱. تمیزکردن بینی

برای شست و شوی بینی که جراحی شده است، باید یک تا ۲ هفته صبر کنید. جای عمل و بخیه‌ها در این مدت نباید خیس شوند. پس از این دوره می‌توانید گوش پاک کن را با سرم آب نمک مرطوب کنید و درون سوراخ‌های بینی را پاک نمایید. نباید گوش پاک کن را بیش از اندازه وارد سوراخ بینی کنید. مراقب باشید که چرک و لخته‌های خون را به بالا فشار ندهید.

سعی کنید تنها آلودگی بخش‌های پایینی سوراخ‌های بینی را با گوش پاک کن خارج کنید. ترشحات بینی، آرام آرام آلودگی و لخته‌های خون بخش‌های بالاتر را به پایین منتقل می‌کنند. فشار بیش از اندازه گوش پاک کن، به جداره بینی و پوست در حال ترمیم، آسیب می‌رساند. پس این کار را با دقت و حوصله و بر اساس نظر جراح خود انجام دهید.

همچنین می‌توانید از محلول سالین که به صورت قطره یا اسپری موجود است، برای مرطوب کردن و پاک کردن بینی کمک بگیرید. سالین، محلول آب و نمک استریل شده است که هم از خشک شدن سوراخ‌های بینی جلوگیری می‌کند و هم لخته‌های خون و عفونت بینی را می‌شوید و خارج می‌کند.

۲. شستشوی بینی با سرنگ:

بعد از دو هفته، می‌توان برای شست و شوی بینی اقدام کرد. برای این کار می‌توانید از سرنگ و یا دستگاه‌های مخصوص این کار کمک بگیرید. با این حال شست و شوی بینی جراحی شده با شستن معمولی متفاوت است. در شست و شو با سرنگ باید نوک آن را به آرامی درون سوراخ بینی بگذارید و سرم آب و نمک را به درون بینی با فشار وارد کنید. سر خود را به یک سمت خم کنید تا محلول به سادگی از همان سوراخ بیرون بیاید. نیازی نیست فشار و حجم محلول به اندازه‌ای باشد که از سوراخ دیگر بینی خارج شود. پس از شست و شوی یک سوراخ، بسیار آرام فین کنید تا محلول کم کم تخلیه شود. به هیچ روی به بینی فشار وارد نکنید. این کار را برای سوراخ دیگر هم تکرار کنید. تعداد دفعات انجام این کار بسته به میزان عفونت بینی و بوی بد، توسط پزشک مشخص می‌شود. اما می‌توانید این کار را تا جایی که بوی بد بینی کاهش پیدا کند، روزی چند نوبت تکرار کنید.

۳. پمادهای ضدعفونی کننده

اگر عفونت بینی بیشتر شده باشد، معمولا پزشک پمادهایی مانند جنتامایسین یا موپروسین را تجویز می‌کند. این پمادها خاصیت آنتی‌بیوتیکی و ضدعفونی دارند. با کمک گوش پاک کن می‌توان سطح داخلی سوراخ‌ها و محل عفونت بینی را به پماد آغشته کرد. میزان مصرف پماد باید بر اساس تجویز پزشک باشد؛ در غیر این صورت ممکن است موجب التهاب بینی و جای زخم‌ها شود.

۴. مصرف آنتی‌بیوتیک

معمولا جراح پلاستیک پس از انجام جراحی، برای شما داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند که باید سر ساعت و تا پایان دوره مشخص شده، مصرف نمایید. بسیاری از افراد با فرض این‌که دیگر مشکل و بیماری ندارند، پس از یک یا دو روز مصرف دارو را قطع می‌کنند. در حالی که زخم‌ها و جای بخیه بعد از عمل به شدت مستعد عفونت است.

غیر از مسئله رعایت بهداشت، دیگر علل ایجاد عفونت و بوی بد بینی چیست؟

طبیعی است که بعد از هر عمل جراحی، مقداری لخته خون، ترشحات بدن و چرک‌های ناشی از خونریزی بعد از عمل در بدن فرد باقی بماند. درون سوراخ‌های بینی نیز بعد از عمل خونریزی و لخته‌ زیادی ایجاد می‌شود که اگر به درستی تخلیه نشود، ممکن است موجب ایجاد بوی بد شود. تمیزکردن بینی با روش‌های استاندارد، هم بوی بد بینی را کاهش می‌دهد و هم از کیپ شدن و گرفتگی بینی جلوگیری می‌کند.

ساختار بینی به گونه‌ای است که ترشحات اضافی درون آن باقی نماند. موکوس بینی معمولا از سوراخی وارد حلق می‌شود؛ سپس شما همراه با بزاق دهان، آن را می‌بلعید. بخش دیگر موکوس نیز در سوراخ بینی به پایین حرکت می‌کند و پس از جمع کردن گرد و غبار و ذرات خارجی، به صورت آب بینی خارج می‌شود. پس از جراحی به دلیل تحریک بینی، ترشحات بیشتری تولید می‌شود. از سوی دیگر سوراخ‌های بینی معمولا به دلیل تورم و یا وجود پانسمان، بسته است. به همین دلیل این ترشحات درون سوراخ بینی باقی می‌ماند و ممکن است دچار عفونت بعد از عمل بینی شوید.

پس از مدتی، موکوس جمع شده خاصیت خود را از دست می‌دهد و عامل ایجاد عفونت می‌گردد. وجود خون و چرک جراحی درون سوراخ بینی نیز به این قضیه کمک می‌کند و عفونت تشدید می‌شود. همچنین باید توجه کرد که زخم‌های بینی، بهترین محل برای رشد میکروب‌ها و گسترش عفونت هستند.

اگر بوی بد بینی بیش از چند ماه باقی مانده باشد، احتمالا در اثر عفونت ناشی از نخ‌های بخیه غیر جذبی درون سوراخ‌های بینی است. این نخ‌ها یک سوراخ کوچک درون بینی ایجاد می‌کنند که رابطی بین محیط داخل سوراخ بینی و فضای زیر پوست بینی خواهند بود.

باکتری‌ها و میکروب‌ها با ورود به لایه‌های زیرین مخاط و پوست داخل بینی از همین سوراخ ریز اطراف نخ بخیه، عفونت‌های بسیار ریزی را درون بینی ایجاد می‌کنند. تا زمانی که این عفونت‌ها شناسایی و رفع نشوند، بوی بد باقی خواهد ماند.

به طور کلی بوی بد بینی دلایل مختلفی دیگری نیز می‌تواند داشته باشد از جمله:

  • نخست باید به سابقه بیماری‌های عفونی، دیابت و دیگر مشکلات بدنی توجه کرد که ممکن است عامل ایجاد این بوی بد باشند. این موارد ممکن است از قبل از عمل بینی با فرد همراه بوده باشند و با جراحی بینی عوارض آن بیشتر نمایان شده است.
  • وجود عفونت درون سینوس‌ها یا همان سینوزیت، یکی دیگر از دلایل شایع بوی بد بینی پس از جراحی است. یکی از عوارض عمل بینی، تورم است که موجب بسته شدن خروجی سینوس‌ها نیز می‌شود. به همین دلیل ترشحات سینوس پشت سوراخ خروجی جمع می‌شود و بوی بدی را ایجاد می‌کند. درمان اندوسکوپیک سینوزیت پیش از تصمیم به جراحی بینی، می‌تواند از این عارضه جلوگیری کند.
  • ممکن است مشکل بوی بد بینی به دلیل روش‌های انجام جراحی به کار گرفته شده باشد. برای مثال دستکاری، برش و یا سوزاندن شاخک‌های تحتانی درون بینی ممکن است بوی بد بینی را ایجاد کند. این کار برای کاهش انسداد بینی انجام می‌شود اما اگر برداشتن شاخک‌ها بیش از اندازه باشد، عوارضی را در پی خواهد داشت.
  • پوسیدگی استخوان و ایجاد عفونت، یکی دیگر از موارد ایجاد بوی بد درون بینی است. معمولا استخوان بینی توسط یک لایه نازک پوست و مخاط، پوشیده شده است. مخاط لایه محافظی است که روی پوست بینی را از درون می‌پوشاند. اگر پس از جراحی، این استخوان بیرون بزند، ممکن است توسط میکروب و باکتری آلوده شوند. این مشکل باعث ایجاد عفونت خواهد شد. اگر درمان دارویی و مصرف آنتی‌بیوتیک برای رفع عفونت کارساز نباشد، باید استخوان عفونی، برداشته شود.

8 پاسخ

  1. سلام من خواهرم ۱ روزه که عمل کرده و صورتش ورم داره و کبود شده میدونم کبودی عادیه پلی ورم کمی زیاده بینی اون هم استخونی بوده و هم کمی گوشتی
    اونطوری که نمیتونه چشماش رو باز کنه
    این مشکلی نداره ؟

  2. سلام خسته نباشید ۱۳روزه عمل کردم و امشب متوجه شدم سوراخ چپ بینیم داخلش ی چیز سفید هست ک شبیه استخونه انگار.
    وقتی ک میخوام ماساژ بدم خیلی درد میگیره نگرانم

  3. سلام الان ۲۰ روزه عمل کرده یک هفته اول ورمش کاملا خوب شد الان باز خیلی ورم کرده وازاول عمل یک طرف بینیم خیلی ورم داره طوری که انگاریک طرفش بزرگترازطرف دیگست لطفا راهنمایی کنید که آیا طبیعیه یانه

  4. سلام شبتون بخیر
    من نزدیک۶ماه داره میشه بینیم عمل کردم ولی هنوز که هنوزه گاهی داخل بینیم عین روز اول که توریکاوری بهوش اومدم میسوخت داخل بینیم الانم همونطور میخوام بدونم این طبیعی؟؟؟

    1. سلام
      در صورتیکه این احساس غیر طبیعی وجود داره بایستی به پزشک جراحتون مراجعه بفرمایید
      ممکن هست به علت جاماندن نخ بخیه باشد و یا به علت عدم بهبود مخاطی باشد که هر دو علت، قابل درمان و بهبودی خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =