چسب زدن بینی + فیلم آموزش استفاده از چسب بینی

فهرست مطالب

پس از اجرای عمل جراحی بینی ، دماغ معمولاً متورم می‌شود و اعمال چسب به منظور کاهش سریع‌تر این تورم و افزایش سرعت فرایند بهبودی توصیه می‌شود. چسب زدن بینی ، باعث کاهش التهاب و تورم بینی می‌شود و همچنین به شکل‌دهی بهتر بینی کمک می‌کند. در صورتی که چسب بینی به صورت صحیح و با رعایت اصول انجام شود، فشار مناسبی روی پوست بینی اعمال می‌شود و تورم در تمام ناحیه بینی به طور یکنواخت و متعادل کاهش می‌یابد. برای دریافت دقیق راهنمای استفاده از چسب بینی و یا اعمال آن باید به یک جراح بینی خوب مانند بهترین جراح بینی تهران دکتر مهران دوغایی مقدم مراجعه نمایید. 

 

چسب زدن بینی با راهنمای کامل - دکتر مهران دوغایی مقدم

 

آموزش نحوه چسب زدن بینی

در این بخش از مقاله، ما قصد داریم به شما عزیزان نحوه صحیح زدن چسب توصیه شده پس از عمل بینی را آموزش دهیم. لطفاً همراه ما باشید.

مرحله اول: برای چسب زدن به بینی، در ابتدا باید به انتخاب چسب مناسب توجه کنید. نوارهای چسب کاغذی با عرض یک تا یک و نیم سانتیمتر انتخاب خوبی می‌باشند. چسب ضد حساسیت بینی با عرض 1.25 سانتیمتر از شرکت میکرو پور، بر اساس تجربه (بدون نفع شخصی)، بهترین گزینه موجود در داروخانه‌ها است.

مرحله دوم: برای استفاده از چسب توصیه شده پس از عمل بینی، پوست صورت خود را با آب و صابون شسته و با پنبه الکل تمیز کنید. پس از 10 دقیقه مکث و خشک شدن پوست، چسب را بزنید.

مرحله سوم: با در نظر داشتن اندازه بینی خود، چسب‌ها را به ابعاد 8 – 6 قطعه 4 – 3 سانتیمتری و 2 قطعه 12 – 10 سانتیمتری ببرید.

مرحله چهارم: به طور ایستاده در برابر آینه، 3 تا 4 تکه از چسب‌های 4 – 3 سانتیمتری را از بخش فوقانی بینی شروع به چسباندن کنید. هر قطعه چسب باید به نحوی باشد که بخشی از آن زیر قطعه چسب بعدی قرار گیرد. بعد از این مرحله، هر قطعه چسب را به مدت کوتاهی فشار دهید تا به‌خوبی متصل شود. حالا چسب 12 – 10 سانتیمتری را به‌صورت حرف U لاتین از وسط، در بخش زیرین بینی قرار دهید و سپس طرفین چسب را به سمت بالا هدایت کرده و در نهایت آن را تثبیت کنید.

قطعه چسب بعدی که با این ابعاد بریده‌اید را نیز بر روی همین چسب بچسبانید. سپس دوباره از بخش تحتانی بینی به سمت بالا و در عرض بینی، تکه‌های باقیمانده از چسب‌های 4 – 3 سانتیمتری را (بسته به اندازه بینی) چسبانده و مانند مرحله قبل بخشی از هر قطعه چسب را زیر قطعه چسب بعدی پنهان کنید. در انتها، چسبی که از بخش نوک بینی تجاوز کرده و بیرون زده را با دقت ببرید.

بهترین مدل چسب زدن بینی

چسب زدن بینی دارای مدلها و تکنیک های مختلفی است که با توجه به نیاز بیمار از چسب بینی ، به ایشان توصیه می شود. بنابراین در برخی افراد چسب بینی به صورت U شکل و در برخی دیگر به صورت V شکل توصیه می شود. علاوه بر آن باید گفت که تعداد تکه چسب ها یا فشاری که بر بینی وارد می کند نیز کاملا متفاوت است. همچنین مدت زمان استفاده از چسب بینی معمولا بین 2 هفته تا 2 متغیر بوده و تایم دقیق آن وابسته به نوع بینی گوشتی یا استخوانی شما است.

چسب زدن باعث کوچک شدن بینی می شود؟

خیر به طور کلی چسب زدن بینی باعث کوچک شدن آن نخواهد شد ؛ بلکه در رفع تورم ناشی از جراحی و از بین بردن مایعات سلولی بینی موثر است. بسیاری از افراد این تصور اشتباه را دارند که با چسب زدن ، بینی شان کوچک می شود اما این موضوع کاملا اشتباه است. همچنین قابل ذکر است که چسب نزدن بینی نیز موجب بزرگتر شدن آن نشده و صرفا دوره نقاهت و از بین رفتن تورم را طولانی تر می کند.

تا چند ماه پس از جراحی باید از چسب استفاده کرد؟

مدت زمان توصیه شده برای استفاده از چسب پس از جراحی بینی و زمان مناسب برای تکرار این فرایند معمولاً متغیر است و بین دو هفته تا دو ماه ممکن است متغیر باشد. این تفاوت به نوع پوست بینی بستگی دارد. در صورتی که پوست بینی نازک باشد، ممکن است بتوانید پس از دو هفته از استفاده از چسب بینی منصرف شوید. اما در مواردی که پوست بینی ضخیم باشد، این مدت ممکن است تا دو ماه طول بکشد. پوست ضخیم یکی از ویژگی‌های بینی‌های گوشتی است.

مزایای چسب زدن بینی

استفاده از چسب بعد از جراحی رینوپلاستی، به کاهش سریع‌تر تورم کمک می‌کند و سرعت فرایند بهبود را افزایش می‌دهد، ایجاد نتایج بهتر و قابل‌پیش‌بینی‌تری را تضمین می‌کند. فشاری که بر روی بینی تازه عمل شده وارد می‌شود، به حفظ ساختارهای بینی در محل جدید کمک کرده و فرایند بهبود را به شکل بهتری کنترل می‌کند. عملاً می‌توان گفت که فشار اعمال‌شده به واسطه چسب زدن بر روی بینی، تورم بافت را کاهش می‌دهد. این تأثیر در بیمارانی که پوست بینی آن‌ها ضخیم‌تر است، بهتر بروز می‌کند. در این نوع بینی‌ها، پوست بینی نقش مهمی در نمایش تغییرات و اصلاحات اعمال‌شده در ساختار اسکلتی بینی دارد.

آیا می‌توانید با چسب بینی دوش گیرید؟

پس از عمل جراحی بینی، توصیه می‌شود حداقل به مدت یک هفته دوش نگیرید و به جای آن از حمام استفاده کنید. می‌توانید موها و بدن خود را بشویید بدون اینکه آب روی صورت شما جاری شود. در این مدت، می‌توانید صورت خود را با دستمال مرطوب تمیز کنید. پس از برداشته شدن آتل یا اسپلینت، بینی شما چسب زده می‌شود و باید حداقل 4-5 روز بر روی بینی باقی بماند. بعد از این مدت، دوش گرفتن یک اقدام ایده‌آل است تا به برداشته شدن آسان‌تر چسب‌ها کمک شود، زیرا رطوبت باعث شل شدن آنها می‌شود و در هنگام جدا کردن از بینی، فشار زیادی به پوست حساس بینی شما وارد نمی‌آورد.

استفاده از چسب در طول شب

هنگامی که صبح از خواب بیدار می‌شویم، صورت ما معمولاً پف‌کرده و متورم است. اگر در طول شب، بینی خود را با چسب بزنیم، می‌توانیم تا حدودی تورم آن را در صبح کاهش دهیم. این اقدام تأثیر دائمی ندارد و پس از گذر یک سال، بینی شکل نهایی خود را خواهد یافت و هیچ چسب زدن بینی یا نزدن بر روی آن تأثیری بر آن نخواهد داشت.

برداشتن چسب از روی بینی چگونه انجام شود؟

یکی از نکات حیاتی پس از آموزش نحوه چسب زدن بینی پس از جراحی، نحوه جداسازی چسب از روی بینی است. توجه داشته باشید که چسب بینی برای بهبود اتصال پوست به بافت استفاده می‌شود. اگر فرایند برداشتن چسب از روی بینی را به درستی انجام ندهید، ممکن است باعث استفاده ناکارآمد و مضر از چسب شود.

برداشتن چسب باید با دقت و بدون اعمال فشار به بینی صورت گیرد. این عمل با استفاده از رطوبت و خیس کردن چسب انجام می‌شود. برای انجام این کار، بهترین محیط حمام است. با استفاده از رطوبت و خیس شدن چسب، می‌توانید با دقت چسب را از روی بینی جدا کنید.

عوارض چسب زدن بینی

به طور کلی چسب زدن بینی به صورت اصولی هیچگونه عوارض نداشته و بلکه بهبود شکل و فرم گیری بهتر بینی نیز می شود. اما نکته حائز اهمیت این است که چسب در ابتدا حتما باید توسط پزشک زده شود. علاوه بر آن استفاده از چسب بینی را مختص به بازه زمانی که پزشک برای شما تعیین کرده دانست و در زمان هایی غیر از توصیه ایشان از چسب استفاده نکرد. تکرار این امر (چسب زدن بینی در مدت طولانی) می تواند موجب عادت دادن بینی به چسب شده و در مواردی که چسب به صورت محکم یا با فشار زیاد استفاده شود می تواند فرم بینی را تغییر دهد.

از چه نوع چسبی استفاده کنیم؟

برای این منظور، بهتر است از چسب‌های پزشکی با عرض یک و نیم سانتیمتر استفاده نمایید که در داروخانه‌ها موجود هستند. برای جلوگیری از التهاب یا جوش روی بینی، توصیه می‌شود از چسب‌های ضد حساسیت استفاده کنید. در خصوص انتخاب چسب بینی، مشورت با پزشک خود مفید خواهد بود.

دکتر دوغایی مقدم - drdooghaie.com
دکتر مهران دوغایی مقدم

دکتر مهران دوغایی مقدم ، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی هستند که از سال 1387 فعالیت رسمی خود را آغاز کرده اند. ایشان در این سال ها عمل های زیبایی زیادی مثل عمل های مربوط به بینی و صورت را به انجام رسانده اند. ایشان همواره در حال به روزکردن اطلاعات خود بوده و از به روزترین تکنیک های جهان ، مثل پرزرویشن استفاده می کنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ماهی
ماهی
9 ماه قبل

جناب دکتر آیای جایپزینی هم برای چسب های بینی هست چون من واقعا پوستم با این چسب های طبی حتی اذیت میشه و مشکل دارم ، ممنون میشم راهنماییم کنید.

drdooghaie11
drdooghaie11
9 ماه قبل
پاسخ به  ماهی

در مواردی مثل شما که حساسیت به چسب وجود دارد ، می توان دوره چسب زدن را به حداقل ممکن و در حد دو سه روز بعد از برداشتن گچ، کاهش داد البته در این صورت معمولا تورم بینی دوره طولانی تری را طی خواهد کرد

جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: