مراقبت های بعد از جراحی بینی چه هدفی دارند؟

سوالی در رابطه با عمل بینی که هرگز به آن پاسخ داده نشده این است که اصلا دلیل انجام مراقبت های بعد از جراحی بینی چیست؟ چرا یک فرد نیاز دارد تا پس از جراحی محتاط باشد و نکاتی را بعد از این پروسه رعایت کند تا سلامت بماند؟ و یا در صورتی که به این موارد عمل نکند آیا مشکلی برای او رخ میدهد و آنها چه خواهند بود ؟
در ادامه با پاسخ به این سوالات شما متوجه خواهید شد که این مرحله از عمل زیبایی بینی چه اهمیتی دارد و خودتان شتابان به سمت انجام و جمع آوری اطلاعات در رابطه با آن خواهید رفت. و البته تمام چیزی که به آن برای دوره نقاهت نیاز دارید در این متن وجود دارد که با کمک یکی از بهترین جراحان تهران دکتر مهران دوغایی مقدم تهیه شده است.

 

راهنمای کامل مراقبت های بعد از جراحی بینی در تهران - دکتر دوغایی

 

در پاسخ به سوال اول اگر بخواهیم ساده توضیح دهیم باید بگوییم بدن به هر گونه تغییر ، حساسیت دارد و پدیده هایی مانند تورم ، کبودی و غیره، در واقع واکنش هایی به تغییرات ایجاد شده در طی عمل جراحی بینی هستند که در مراقبت های بعد از جراحی بینی نمایان می شوند. در جراحی بینی متعاقب ایجاد برخی برش ها به دلیل دسترسی پزشک به ساختار بینی و تغییرات ایجاد شده در ساختار بینی در حین جراحی، بدن این موارد را به عنوان تغییری در بافت و ساختار خود شناسایی می کند و در نتیجه این قبیل واکنش ها را خواهد داشت. حتی با این وجود که بعد از جراحی تمام برش ها بسته و پانسمان می شوند و به آنها رسیدگی می شود باز هم مقدار کمی از این موارد را شاهد خواهید بود.

نکته مهم این است که این موارد در هر فرد متفاوت است و امکان دارد حتی شدت متفاوتی داشته باشد و از طرفی شدت این عوارض ارتباط مستقیمی با تکنیکهای بکار رفته حین جراحی دارد و به همین دلیل این اختلالات متعاقب استفاده از روش های جدید غیرتهاجمی و پرزرواتیو مدرن امروزی بسیار کمتر و گذراتر شده و نیاز شما به رعایت مراقبت های پس از جراحی کمتر و کوتاه مدت تر شده است با این وجود هنوز برای بهبود هر چه سریعتر و کمک به بدن خود برای عادت کردن و سازگاری با تغییرات در بینی نیاز به گذراندن دوره نقاهت دارید و طبیعتا همه دوست دارند هر چه زودتر بهبود یابند و در نتیجه نیاز به برخی راهنمایی ها برای مراقبت های بعد از جراحی بینی دارید.

مواردی که بعد از عمل بینی باید مراقب آنها باشیم

همانطور که ذکر شد بعد از این جراحی بدن شما واکنش هایی را خواهد داشت که کاملا طبیعی می باشند و تنها با رعایت نکات و راهنمایی های پزشک حل می شوند. برخی از رایج ترین و اصلی ترین این موارد که باید به آنها توجه شود و بیشتر افراد با آنها رو به رو خواهند شد عبارتند از :

تورم و کبودی در بینی و ناحیه اطراف چشم مانند زیر چشم و حتی گونه ها و خشکی بینی ، آبریزش یا حتی سردرد خفیف بعد از پروسه. همچنین بی حسی در برخی از بخش های صورت به دلیل دارو ی بی حسی.
این موارد کاملا طبیعی هستند درحین بهبود بافت ها رخ می دهند و اکثرا زود گذر هستند. همچنین برخی از آنها را می توانید با انجام نکات گفته شده توسط پزشک و مصرف مسکن و داروها کنترل کنید و کاهش دهید. معمولا بیشتر این عوارض زود گذر هستند و در صورت ادامه داشتن، نیاز است که آنها را با پزشک به اشتراک بگذارید.
نکته مهمی که بعد از جراحی باید به آن توجه شود این است که نباید کمپرس سرد را مستقیم برروی پوست قرار دهیم یعنی خود یخ یا پک سرد را با پوست تماس ندهید. یکی از اولین کارها در مراقبت های بعد از جراحی بینی این است که بمدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت کمپرس سرد برروی نواحی متورم قرار دهید ولی باید این کار را با رعایت برخی نکات انجام دهید. نکته اول این است که باید یک حوله ، گاز استریل یا پارچه تمیز و سفید را در آب یخ فرو ببرید و بعد از اینکه آب آن را خوب خالی کردید برروی پوست قرار دهید. یا میتوانید کمپرس سرد یا یخ را درون همان پارچه یا حوله قرار دهید. البته روش اول مناسب تر است. همچنین دقت کنید که از کمپرس سرد برای گردن و سر استفاده نکنید و حین قرار دادن آن از نیروی زیادی استفاده ننمایید. مورد دیگری که به جز فشار وارد نکردن باید به آن توجه کنید این است که حتما باید بصورت متناوب از آن استفاده کنید و بیشتر از 20 دقیقه به طور مداوم از آن کمپرس استفاده نکنید.

دوری از دخانیات و الکل در مراقبت های بعد از جراحی بینی

به طور کلی این دو مورد برای بدن بسیار مضر می باشند و باید از مصرف هرگونه دخانیات مانند سیگار ، ویپ و منابع نیکوتین دیگر خودداری نمایید ؛ زیرا باعث اختلال در بهبود و احیا زخم ها می گردند و بهبود تورم بینی را به تاخیر می اندازند. یکی از لزومات دوره مراقبت های بعد از عمل بینی و توصیه هایی که پزشک به شما خواهد کرد این است که از مصرف هر گونه نوشیدنی های الکلی و دخانیات به مدت سه هفته قبل و بعد از عمل خودداری نمایید. به طور کلی هر نوع منبع نیکوتین یا الکل می توانند روند بهبود را کند نماید یا به شما آسیب وارد کند.

استحمام و خواب در دوره نقاهت

تغذیه، استحمام و خواب از اولین مواردی هستند که شاید بعد از رینوپلاستی ذهن شما را به خود درگیر کنند و نیاز است که یکسری نکات در رابطه با آنها رعایت شود. در دوره مراقبت های بعد از جراحی بینی حمام کردن اشکالی ندارد و شما می توانید با خیال راحت به حمام بروید، اما در روزهای اول بعد از جراحی باید مراقب باشید تا صورت شما خیس نشود. دلیل آن این است که پانسمان شما و کل بینی نباید مرطوب و خیس باشد تا در بهبود زخم ها اختلالی ایجاد نشود. بعد از روز ششم و قبل از مراجعه به مطب برای خارج کردن اسپلینت بینی بهتر است دوش بگیرید و در این نوبت بهتر است که سر و پانسمان بینی کاملا خیس شوند تا جداکردن چسب ها در داخل مطب راحتتر قابل انجام باشد .
خواب نیز بسیار مهم است و موردی که باید به آن توجه کنید و رعایت نمایید این است که سطح سر خود را از باقی بدن بالاتر نگهدارید. نیاز است که در هر صورت از خوابیدن برروی شکم اجتناب نمایید ؛ زیرا این کار باعث افزایش تورم و گاهی ضربه به بینی خواهد شد از طرفی توصیه می کنم که تا دو هفته در حد امکان تلاش کنید که به سمت چپ و یا راست هم نخوابید.

نحوه صحیح فعالیت های روزمره در مراقبت های بعد از جراحی بینی

استراحت مرتب داشته باشید ، اما تمام مدت را خواب یا در تخت خود به سر نبرید در حین اینکه در روزهای اول استراحت مهم است تحرک داشتن شما نیز اهمیت دارد. به همین دلیل توصیه می شود که در طول روز در حالی که استراحت خود را دارید هر ساعت به مدت ده دقیقه پیاده روی سبکی را داشته باشید. دلیل انجام این کار این است که باعث حفظ جریان خون مرتب در بدن می شود و شما را سر حال نگه میدارد و به بهبود ورم کمک می کند، همچنین این کار احساس ناراحتی را در شما کاهش می دهد و از هر نظر برای شما خوب است و لازم. البته باید توجه داشته باشید که حین انجام این فعالیت به هیچ وجه به خود فشار وارد نکنید و از خم شدن به جلو و عقب خودداری نمایید.

داشتن یک تغذیه مناسب پس از جراحی بسیار پراهمیت است، در روز اول بهتر است بیشتر مواد غذایی، مایعات و غذای نرم سبک باشد ولی از روز دوم ضروری است که رژیم غذایی کامل و مقوی داشته باشید.از مصرف لبنیات و مواد حاوی پروتئین غافل نشوید. بدن شما برای جوش خوردن استخوانها و بهبود بافت نرم نیاز به مواد غذایی کامل دارد.از طرفی مصرف فیبر در غذا برای پیشگیری از یبوست بعد از جراحی اهمیت دارد و بهتر است غذا حاوی نمک اضافی نباشد و از مصرف نمک زیاد خودداری بفرمایید.

موارد مهم دیگری که باید در دوره مراقبت های بعد از جراحی بینی به آن توجه نمایید این است که بعد از عمل فین نکنید و در صورتی که نیاز به عطسه کردن داشتید آن را از طریق دهان انجام دهید. همینطور باید سعی کنید تا آرامش خود را حفظ کنید و محیطی آرام برای خود فراهم آورید. در این صورت آدرنالین اضافه در بدن ترشح نمی شود و فشار خون بیش از حد بالا نمیرود و در نتیجه مشکلی برای شما رخ نخواهد داد.

ورزش بعد از عمل بینی

به طور کلی، شما باید تا شش هفته (بسته به نوع جراحی)، از هرگونه فعالیت بدنی سنگین در طول ریکاوری عمل بینی خودداری کنید. بلند کردن وزنه های سنگین نیز در دوران نقاهت توصیه نمی شود زیرا می تواند باعث تورم و کبودی اضافی شود.

دو هفته پس از جراحی می ‌توانید شنا، پیاده ‌روی، دوچرخه‌ سواری در جاده یا دویدن آهسته را پیش بگیرید، اما باید تا یک سال از ورزش هایی مانند بسکتبال، والیبال یا حتی ورزش‌های رزمی خودداری کنید زیرا ممکن است به بینی ضربه بزنید.

استفاده از عینک بعد از جراحی بینی

از زدن عینک (عینک آفتابی، نسخه ای، مطالعه) باید به مدت چهار تا شش هفته پس از جراحی خودداری کرد زیرا این کار می تواند جای غضروف بینی را تغییر دهد یا روی بینی فرورفتگی ایجاد کند.

اگر باید از عینک طبی استفاده کنید، می‌توانید از پزشک خود راهنمایی بخواهید. البته می توانید تا چند هفته بعد از جراحی از لنز طبی نیز استفاده کنید.

آرایش کردن بعد از عمل بینی

مدت زمانی که باید قبل از آرایش کردن صبر کنید بسته به نوع عمل بینی متفاوت است. اگر تحت عمل جراحی باز قرار گرفته اید، باید تا زمان بهبودی کامل زخم یعنی 3 تا 4 هفته، از آرایش کردن خودداری کنید.

با این حال، اگر جراحی بسته انجام داده اید، می توانید به محض برداشتن تامپون و اسپلینت خود آرایش کنید. در هر صورت مراقب باشید هنگام آرایش به بخیه ها ضربه نزنید و به بینی خود فشار وارد نکنید، زیرا می تواند نتایج عمل شما را تغییر دهد.

بازگشت به محل کار بعد از جراحی بینی

اکثر افراد تقریبا یک هفته پس از جراحی ، یعنی زمانی که اسپلینت هایشان برداشته می شود، می توانند به سر کار خود بازگردند. با این حال، اگر از نظر جسمی شغل سختی دارید یا ممکن است در محل کار به صورتتان ضربه بخورد، باید کمی بیشتر در خانه بمانید.

علاوه بر این، اگر مجبورید زیر نور خورشید کار کنید یا باید به طور مکرر در طول روز خم شوید، از یک دکتر خوب بینی در تهران بپرسید که چه زمانی می توانید به سر کار خود بازگردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 7 =

جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: