جراحی بینی ترمیمی مسیری برای بازگشت

در برخی از موارد ممکن است زیباجو از نتیجه جراحی بینی در تهران و مدل ایجاد شده در بینی راضی نباشد و یا آن شکل ایده آل مد نظر بیمار در بینی ایجاد نشده باشد. در برخی دیگر از موارد نیز ممکن است در طول دوره بعد از جراحی، مشکلی برای بیمار رخ دهد و یک ایراد در بینی او ایجاد شود که به او آسیب برساند. در این مواقع نیاز است تا یک راه حل مناسب برای این افراد وجود داشته باشد و یکی از راهها ، جراحی بینی ترمیمی یا جراحی بینی ثانوی می باشد که یک پروسه برای تکرار عمل برروی بینی است و در آن می توان عمده مشکلات و ایرادات را رفع نمود ، اما شرایط خود را دارد که ما شما را از آنها آگاه خواهیم کرد. ما به کمک یکی از بهترین جراحان بینی در تهران دکتر مهران دوغایی مقدم به این موضوع پرداخته ایم.

 

جراحی بینی ترمیمی در تهران - دکتر دوغایی مقدم

 

مفهوم جراحی بینی ترمیمی

عمل بینی ترمیمی یک نوع جراحی است که به منظور بهبود شکل و اندازه بینی انجام می ‌شود. این جراحی معمولا برای اصلاح کجی ، تورم و آسیب ناشی از صدمات و ضایعات بینی و کلا برای بهبود ظاهر بینی استفاده می ‌شود. همچنین ، برخی افراد برای بهبود عملکرد بینی خود نیز از این روش استفاده می ‌کنند.

گروه‌های مناسب برای جراحی ریویژن

تقریبا هر کسی که مشکلی در شکل و ساختار بینی خود دارد ، می ‌تواند برای جراحی بینی ترمیمی مراجعه کند. اما هر فردی که به جهت جراحی بینی ترمیمی مراجعه می کند بایستی از ریسک های این جراحی اطلاع داشته باشد.برای مثال شما باید بدانید که این جراحی بسیار پیچیده تر از جراحی اولیه بوده و از طرفی نتیجه بدست آمده عموما کمتر از یک جراحی بینی اولیه است و زمان بهبودی نیز بسیار طولانی تر می باشد. تمام این موارد بر این موضوع دلالت میکنند که عاقلانه نیست که بیماربه خاطر مشکلات بسیار جزئی و قابل اغماض در فورم بینی بدنبال انجام جراحی ترمیمی باشد.

باید دانست که اصولا تحصیل یک نتیجه پرفکت و فوق العاده در عمل جراحی اولیه شایع نیست و با دید انتقادی هر بینی پس از جراحی ممکن است ایراد کوچکی داشته باشد، بنابراین بهتر این است که بیمار تلاش کند از یک نتیجه خوب راضی باشد و نکته ی دیگر اینکه هر بیماری باید آگاه باشد که هدف از انجام عمل بینی ترمیمی بهبود نسبی شکل و عملکرد بینی بوده و نتیجه پرفکت و کاملا بدون نقص، مورد نظر نمی باشد.به تجربه خدمتتان عرض می کنم جراحانی که برای جراحی بینی ترمیمی با اطمینان قول یک نتیجه بسیار پرفکت را به بیمار می دهند ، اصولا اطلاعات و تجربه کافی از این جراحی نداشته و عموما نتیجه پس از جراحی ترمیمی در دست آنها حتی بدتر از نتیجه ی قبل از آن خواهد بود ،به همین دلیل خواهش می کنم بیماران عزیز در تصمیم گیری برای انجام این جراحی محتاط باشند و از طرف دیگر در انتخاب بهترین جراح بینی تهران حداکثر وسواس را به خرج دهند و قبل از انتخاب، اطمینان پیدا کنند که جراح انتخابی آنها بهترین نتیجه ممکن را با کمترین آسیب به بدن آنها تامین خواهد کرد.

در برخی موارد، بهتر است از جراحی ترمیمی صرف نظر کرد. از جمله در ناراحتی‌های روحی و روانی قابل توجه، یا وجود بیماری ‌هایی که مانع انجام هر جراحی می ‌شوند، بهتر است بیمار تحت جراحی ترمیمی قرار نگیرد.

فرآیند جراحی بینی ترمیمی

مرحله بررسی : در این مرحله ، جراح، بینی شما را را بررسی و معاینه می ‌کند و مشکلاتی که با احتمال بالا قابل حل هستند را به شما توضیح خواهد داد . از طرفی برخی مشکلات بخصوص مشکلات و آسیب هایی که در حین جراحی اولیه به بافتهای نرم بینی وارد آمده اند ،می توانند غیرقابل حل باشند که این موارد را نیز برای شما روشن خواهد کرد . جراح بینی شما را از نظر وجود و یا عدم وجود غضروف های سالم بخصوص غضروف سالم تیغه میانی بینی ارزیابی می کند و از آنجاییکه معمولا برای انجام یک جراحی ترمیمی موفق نیاز به پیوندهای متعدد غضروفی وجود دارد، احتمال نیاز به برداشتن غضروف از محل دیگری از بدن شما از جمله لاله گوش و یا دنده را برای شما توضیح خواهد داد.

مرحله قبل از عمل : در این مرحله ، شما باید تمام دستورات پزشک را رعایت کنید و همچنین فعالیت‌هایی مانند محدودیت مصرف غذا یا داروها را رعایت کنید.

مرحله عمل جراحی : جراح با توجه به مشکل اصلی بینی شما اقدام خواهد کرد و تغییرات لازم را اعمال می ‌کند. میزان آسیب به بدن بیمار در جراحی های ترمیمی بینی گاهی به قدری زیاد است که نتیجه جراحی را تحت تاثیر خود قرار می دهد .به همین دلیل انجام روش پرزرواتیو (پرزرویشن رینوپلاستی) می تواند باعث کمتر شدن آسیب های بافتی شده و دستکاری های بافتهای عمل شده بینی به حداقل رسیده و برای گرفتن یک نتیجه ی راضی کننده بسیار سودمند می باشد،از طرف دیگر عوارض و گرفتاری جراحی های همزمان برای برداشتن غضروف از دنده و…بایستی ارزیابی شوند و تنها در مواردیکه ضرورت این کار وجود دارد ، انجام آن در نظر گرفته شود و تلاش شود با جراحی های کوچکتر برای تامین غضروف مورد نیاز عمل جراحی بینی، آسیب و آزار جراحی را برای بیمار به حداقل برسانیم.

بنابراین استفاده از غضروف تیغه ی میانی بینی در صورت موجود بودن غضروف سالم اولین انتخاب بوده و انتخاب بعدی استفاده از غضروف لاله گوش بیمارمی باشد و برداشتن غضروف دنده را تنها باید برای بیماران خاصی که اطمینان داشته باشیم انتخاب های قبلی پاسخگو نیستند ،برگزینیم. استفاده از تکنیک های پیشرفته پرزرویشن باعث نیاز کمتر به غضروف های ساختاری و در نتیجه نیاز کمتر به برداشتن غضروف دنده می شود که این مساله علاوه براینکه موجب بهبود نتیجه عمل می شود ،باعث کمتر آسیب دیدن بدن بیمار و درد و آزار کمتر و دوره ریکاوری کوتاهتری در بعد از جراحی می شود.

مرحله بعد از عمل : بعد از عمل، شما نیاز به استراحت و مراقبت دارید. همچنین ، تعهد به پیروی از دستورات پزشک بسیار مهم است.

فواید جراحی بینی ترمیمی

  • بهبود عملکرد بینی و تنفس
  • بهبود شکل و ظاهر بینی
  • کاهش عوارض ناشی از ضایعات بینی
  • افزایش اعتماد به نفس و رضایت از ظاهر خود از جمله فوائد جراحی ترمیمی هستند.

قبل از تصمیم‌گیری ، مشاوره کامل با پزشک و گرفتن اطلاعات دقیق از جراحی ، ریسک‌ها و نتایج ممکن از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است.

مهمترین شرایط انجام جراحی بینی ترمیمی چیست ؟

مهم‌ ترین شرایط انجام عمل بینی ترمیمی :

  • اولین شرط جراحی ترمیمی یا ثانویه بینی این است که بایستی حداقل یک سال از جراحی اولیه گذشته باشد.
  • حال عمومی سالم : برای جراحی موفق بینی، بیمار باید در شرایط سلامت کامل بدنی باشد و از نظر هر نوع عفونت یا بیماری عمومی سالم باشد.
  • عدم مصرف مواد مخدر : قبل و بعد از جراحی بینی ، بیماران باید مواد مخدری مثل سیگار ، الکل یا دیگرمواد مخدر، مصرف نکنند چون این موارد ممکن است برروی فرآیند بهبود و زمان بازگشت به حالت عادی تأثیر منفی بگذارند.

انتخاب جراح مناسب

در اکثر اوقات جراح اولیه شما بهترین انتخاب است و تنها درصورتیکه اطمینان دارید جراح اولیه قادر به انجام این کار نیست ،بدنبال جراح دیگری بگردید. برای انتخاب جراح بایستی دقت بفرمایید که تجربه جراح مورد نظرتان در بیماران ترمیمی چقدر است. بسیاری از جراحان علی رغم اینکه جراحیهای اولیه خوبی انجام می دهند ولی ممکن است در مورد بیماران ترمیمی تجربه خوب‌ و قابل اعتمادی نداشته باشند.از طرفی ضروری است جراح مورد نظرتان را از نظر میزان متوسط آسیب به بافتهای دیگر بدن بخصوص قفسه سینه،مورد ارزیابی قرار دهید. قبل از جراحی ، مهم است با جراح بینی انتخابی خود مشورت کنید و تمام جزئیات را بررسی کنید.

راهنمایی برای مراقبت پس از جراحی بینی ترمیمی

  • استراحت کافی : بعد از جراحی ، استراحت کامل و به خوبی خوابیدن بسیار مهم است. توصیه می ‌شود تا برای مدتی بعد از عمل ، فعالیت‌های فیزیکی سنگین را محدود کنید.
  • کمپرس سرد : برای کاهش تورم و التهاب ، می ‌توانید بسته‌ یخ یا گرهای سرد را روی بینی خود قرار دهید. اما حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا دستورالعمل خاصی را برای استفاده از دستگاه یخ بدست آورید.
  • قطره‌های نمکی : پزشک ممکن است برای شما قطره‌های نمکی تجویز کند تا بینیتان را تمیز کنید و التهاب را کاهش دهید.
  • مصرف داروها : پزشک ممکن است برای شما داروهای ضد التهاب ، ضد درد و ضد عفونت تجویز کند. حتماً دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال کنید و به پزشک خود در مورد هرگونه علائم یا پیشرفت غیرعادی اطلاع دهید.
  • محافظت از بینی : باید بینی خود را محافظت کنید تا از آسیب و هرگونه ضربه به بینی جلوگیری شود.
  • مواد غذایی نرم و خنک : مصرف مواد غذایی نرم و خنک می ‌تواند به کاهش التهاب و تورم کمک کند از مصرف لبنیات و پروتئین غافل نشوید
  • پیگیری با پزشک : برنامه پیگیری پس از جراحی بسیار مهم است. پس از عمل ، باید طبق نظر پزشکتان، نوبت‌های ویزیت پزشک را رعایت کنید تا تغییرات و بهبودهای خود را به او گزارش دهید.

♦ توجه : هر پروسه جراحی ، یک پروسه منحصر به فرد است و بهتر است دستورالعمل‌های پزشک خود را به دقت دنبال کنید.

دلایل انجام جراحی بینی ترمیمی ؟

دلائل مختلفی برای انجام جراحی ریویژن وجود دارند. در ادامه ، چند دلیل رایج برای انتخاب این نوع جراحی را می ‌توان ذکر کرد :

  • تغییر شکل بینی : یکی از دلایل اصلی برای انجام جراحی بینی ترمیمی ، تمایل به تغییر شکل بینی است. برخی افراد به دنبال تغییر اندازه ، شکل یا نسبت‌های مختلف بینی خود هستند تا ظاهری متناسب ‌تر یا هماهنگ‌تر با سایر اعضا صورت خود داشته باشند.
  • بروز مشکلات تنفسی : در برخی موارد ، مشکلات تنفسی ناشی از یک جراحی اولیه، می ‌تواند دلیلی برای انجام عمل بینی ترمیمی باشد.
  • تصحیح آسیب ‌ها و ترمیم جراحی‌های قبلی : جراحی بینی ترمیمی می ‌تواند برای ترمیم آسیب‌های ناشی از تصادفات ، ضربه‌ ها ، جراحی‌های نا موفق قبلی استفاده شود.
  • افزایش اعتماد به نفس : برای برخی افراد ، عمل بینی ترمیمی می ‌تواند بهبود ظاهر و افزایش اعتماد به نفس شان را به‌ همراه داشته باشد.
  • با تغییراتی که در ظاهر بینی ایجاد می ‌شود ، افراد ممکن است احساس رضایت و خوشایندی بیشتری را تجربه کنند.

فاکتور های موثر در هزینه جراحی بینی ترمیمی ؟

گاهی این تصور ایجاد می شود که هر چه جراحی ترمیمی گسترده تر باشد هزینه ی بیشتری باید گرفته شود و به همین دلایل گاهی دیده می شود که جراح بدون دلیل قانع کننده اقدام به برداشتن غضروف دنده از قفسه سینه بیمار و یا برداشتن استخوان ایلیاک از لگن بیمار می کند ،این دلایل بطور کلی صحیح نمی باشد و موربیدیتی یا آسیب و اذیتهای بسیار طولانی مدت برای بیمار ایجاد می شود و ارزش عمل جراحی بینی ترمیمی در واقع در انجام موفق آن با حداقل آسیب و حداقل گستردگی می باشد.

  • سطح پیچیدگی جراحی : نوع جراحی بینی ، سطح پیچیدگی و میزان تغییرهای لازم برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب ، همه در هزینه جراحی تاثیر دارند. برای مثال ، در برخی موارد نیاز به جراحی باز و آندوسکوپی (با استفاده از دوربین) ممکن است هزینه را افزایش دهد.
  • تجربه و تخصص جراح : تجربه و تخصص جراح نیز می ‌تواند در هزینه جراحی تأثیر بگذارد. جراحان با تجربه بالا و شهرت بیشتر ممکن است هزینه بیشتری داشته باشند. باید در نظر داشته باشید که بخصوص در انتخاب جراح برای جراحی ترمیمی بینی ،میزان هزینه آخرین گزینه موثر باید باشد و این را بدانید که این عمل جراحی قاعدتا بایستی آخرین جراحی بینی شما باشد و شما شانس دوباره انتخاب کردن جراح نخواهید داشت، بهمین دلیل جستجویتان را به انتخاب بهترین و مفیدترین جراح متمرکز کنید و سایر عوامل را کمتر در نظر داشته باشید.
  • مدت زمان ورود به بیمارستان : مدت زمانی که شما در بیمارستان باید بمانید ، نیز می ‌تواند هزینه را تحت تأثیر قرار دهد. هزینه‌های مربوط به بستری شدن ، مراقبت‌های پس از عمل ، داروها و سایر خدمات مربوط به بستری ‌شدگان ممکن است به هزینه اضافه شوند.
  • هزینه آزمایشات قبل از جراحی : بسته به نیازهای شما و سیاست‌های مراکز درمانی ، آزمایشات قبل از جراحی مانند آزمایشات خون ، آزمایشات تصویربرداری و سایر آزمایشات تشخیصی ممکن است هزینه داشته باشند.

♦ توجه : ممکن است هزینه جراحی بینی ترمیمی در هر مورد خاصی متفاوت باشد و به عوامل دیگری نیز بستگی داشته باشد. استفاده از مشاوره پزشکی و ملاقات با جراحان مختلف می ‌تواند به شما در تعیین هزینه صحیح کمک کند.

چه مدت پس از جراحی بینی اولیه می توان برای جراحی بینی ترمیمی اقدام نمود؟

برای اینکه بتوان برای جراحی بینی ترمیمی اقدام نمود ، ابتدا باید دوران نقاهت پس از عمل رینوپلاستی اولیه به صورت کامل سپری شود و ورم بعد از جراحی بینی ، کاملاً فروکش کند تا نهایتاً مشخص شود که نتیجه پایانی بعد از عمل اولیه ، چگونه بوده است.

پس از سپری شدن دوره کامل و مشاهده برخی ایرادات در نتیجه عمل ، در صورتی که جراح این موضوع را تائید کند که جراحی ترمیمی مورد نیاز است و نواقصی در بینی وجود دارد که تنها به واسطه عمل ثانویه قابل درمان است، می‌توانید عمل جراحی ترمیمی بینی خود را شروع کرده و برای آن اقدام کنید. دوران نقاهت عمل زیبایی اولیه بینی معمولاً ۶ ماه تا یک سال طول می کشد. البته این دامنه زمانی در بیماران مختلف متفاوت است و در برخی موارد تا ۲ سال هم طول می‌کشد.‌ و عموما انجام جراحی ترمیمی بینی حداقل پس از گذشت یک سال از جراحی اولیه توصیه می شود.

تکنیک گرافت غضروفی در جراحی بینی ثانویه

در اکثر موارد ، تکنیک گرافت غضروفی برای تقویت چارچوب بینی مورد نیاز می باشد. در این شرایط ، غضروف از سپتوم بینی ، لاله گوش یا دنده بعنوان منابع دهنده غضروف گرفته می شود و برای تقویت بینی و شکل و فرم دهی به آن و قرار دادن بینی در موقعیتی که بتواند نتیجه خلق شده را به خوبی حفظ کند ، پیوند زده می شود.

انجام جراحی ترمیمی بینی با توجه به اینکه قرار است روی بینی انجام شود که قبلاً یک بار جراحی شده ، طبیعتاً فرایندی سخت‌تر و پیچیده‌تر می باشد و از اینرو سپردن آن به دست یک جراح ماهر و با تجربه که واقف به تمام جوانب کار است ، امری ضروری می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − هشت =

جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: