مراقبت های بعد از جراحی پلک و مهمترین نکات آن

یکی از حیاتی ترین بخش ها در هر پروسه زیبایی یا درمانی دوره بعد از آن می باشد که به آن دوره نقاهت نیز گفته می شود. دلیل اهمیت مراقبت های بعد از جراحی پلک این است که شما نتیجه تمام تلاش های خود و جراح را در این دوره خواهید دید و با انجام یکسری فعالیت ها و رعایت نکات خاص به نتیجه بسیار خوبی خواهید رسید و به نوعی مانند چاشنی آخر می باشد. در مقابل نیز در صورت انجام هر گونه سهل انگاری در دوره نقاهت امکان دارد که نتیجه جراحی پلک شما با مشکلی مواجه شود به آن چیزی که خواسته بودید نرسید یا حتی به مشکلی بر بخورید که نیاز به تکرار عمل داشته باشد. در نتیجه دوره نقاهت موضوعی بسیار حیاتی برای رسیدن به هدف دلخواه شما از جراحی می باشد و باید به آن توجه ویژه شود. در ادامه راهنمایی های دکتر مهران دوغایی یکی از بهترین پزشکان جراحی های زیبایی و بلفاروپلاستی در تهران را در این مورد بررسی خواهیم کرد. 

 

مهمترین نکات مراقبت های بعد از جراحی پلک در تهران با دکتر دوغایی مقدم

 

نکات اولیه مراقبت های بعد از جراحی پلک ؟

بهتره از نکات زیر برای مراقبت از پلک پس از عمل جراحی رعایت کنید :

  • استفاده از یخ : استفاده از یخ در حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به ‌صورت مکرر بر روی پلک عمل ‌شده کمک می‌ کند تا تورم کاهش یابد.
  • استفاده از قطره ‌های چشم : دستورالعمل دقیق را از پزشک خود دریافت کنید. احتمالا به شما دستور خواهد داد که قطره ‌های چشم ضدعفونی کننده و یا قطره ‌های اشک مصنوعی خاص را استفاده کنید.
  • جلوگیری از لمس پلک : در طول فرآیند بازسازی ، از لمس پلک عمل ‌شده و فشار بر روی آن اجتناب کنید تا از آسیب دیدن و التهاب آن جلوگیری شود.
  • استفاده از پماد های چشمی: بهتر است در روزهای اول قبل از خواب از پمادهای آنتی بیوتیک چشمی که پزشکتان برایتان تجویز نموده در داخل چشم استفاده کنید. بازماندن چشم در حین خواب حتی تا دو ماه پس از جراحی می تواند طبیعی باشد و بتدریج بهبود خواهد یافت در این شرایط بهتر است تا هنگام بهبود کامل لاگوفتالموس (بازماندن پلک)، در موقع خواب برای حفاظت از قرنیه از پماد استفاده نمایید.
  • استفاده از لنزهای محافظ : استفاده از لنزهای محافظ در شرایط خاصی توصیه می شوند ولی اینکار فقط در صورت توصیه پزشک معالج بایستی انجام شود و بهتر است در شرایط طبیعی تا مدتی از لنزهای تماسی استفاده نشود.
  • آرایش : پیش از استفاده از هر گونه محصول آرایشی بر روی پلک عمل ‌شده ، اجازه دهید بهبود پیدا کند. برخی از محصولات آرایشی ممکن است عوارض بیشتری را به همراه داشته باشد

بهتر است همواره با پزشک خود صحبت کنید تا راهنمایی دقیق تر در مورد مراقبت‌ های بعد از جراحی پلک دریافت کنید.

تغذیه صحیح در مراقبت های بعد بلفاروپلاستی به چه صورت است ؟

تغذیه صحیح در مراقبت های بعد از جراحی پلک بسیار مهم است. در زمان بهبودی ، بایستی مواد غذایی با ارزش و مغذی را مصرف کنید تا بدنتان به خوبی بهبود یابد. در زیر چند نکته درباره تغذیه صحیح پس از جراحی پلک آورده شده است :

  • مصرف مواد غذایی پرپروتئین : مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین مانند ماهی ، مرغ ، تخم مرغ ، لبنیات کم چرب و محصولات سویا بسیار مفید است. پروتئین به عمل ساخت بافت ‌های بیماری جراحی شده کمک می ‌کند.
  • مصرف مواد غذایی دارای ویتامین‌ ها و مواد معدنی : مصرف میوه و سبزیجات تازه ، غلات کامل ، منابع ویتامین C مانند پرتقال و توت‌های قرمز ، ویتامین A موجود در هویج و کدو سبز و مواد معدنی مانند آهن و کلسیم به بهبود سریع‌تر جراحی کمک می ‌کند.
  • آب : نوشیدن مقدار کافی آب برای حفظ رطوبت بدن بسیار مهم است. همچنین از مصرف نوشابه‌ های قندی و الکلی خودداری کنید.
  • مصرف مواد غذایی نرم : در ابتدای بهبودی ، بهتر است مواد غذایی نرم و آسان برای خوردن را انتخاب کنید. می توانید از پوره‌ ها ، آب‌نبات ‌ها ، سوپ و ماست استفاده کنید.

همچنین ، بهتر است با پزشک یا تغذیه ‌شناس خود مشورت کنید تا یک برنامه تغذیه مناسب برای شما تنظیم شود.

خوابیدن در دوره مراقبت های بلفاروپلاستی به چه شکل است ؟

در دوره مراقبت های بعد از جراحی پلک ، خوابیدن به شکلی خاص توصیه نمی شود ، اما برخی راه‌ ها ممکن است بهترین شکل ممکن را برای شما فراهم کنند :

  • پشتیبانی : در صورتی که به پشتیبانی بیشتری نیاز دارید ، می ‌توانید برای خوابیدن از یک الگوی سفت و یا جلو بردن از قسمت بالای تخت استفاده کنید ، تا پلک هایتان در وضعیتی مناسب قرار گیرند و نیازمندی‌ ها و توصیه‌ های پزشکتان را رعایت کنید.
  • محافظت : در صورتی که به دلیل احتقان یا تورم پلک ها، فشار روی چشمها احساس کنید، می ‌توانید در حین خواب از یک ماسک چشم استفاده کنید تا محافظت و درمان بهتری را برای پلک ها فراهم کنید.
  • موقعیت خواب : پزشک شما ممکن است توصیه کند که در موقع خواب روی یک تشک از یک بالشتک نرم استفاده کنید. برخی از افراد با توجه به مورد خاص خود ممکن است از خوابیدن در برخی حالات اجتناب کنند.

اطمینان حاصل کنید که توصیه‌ ها و دستورات پزشک خود را رعایت کرده و در صورت بروز هرگونه ناراحتی یا مشکل ، به پزشک خود اطلاع دهید.

آیا فعالیت در دوره مراقبت های بعد از جراحی پلک ممنوع است ؟

در مورد جراحی پلک ضروری است در سه روز اول پس از جراحی استراحت تقریبا کامل داشته باشید و از حرکات سریع و بلند کردن اشیا سنگین بطور کامل بپرهیزید ولی روند بهبودی پس از جراحی پلک بسرعت طی خواهد شد و پس از وسه هفته شما می توانیدحتی به ورزشهای نسبتا جدی نیز بپردازید. اما مهم است که همیشه با پزشک خود مشورت کنید و دستورات و راهنمایی‌های شخصی خود را دنبال کنید. در برخی موارد خاص و در صورت وجود عوارض یا مشکلات پس از جراحی، پزشک ممکن است ورزش را تا بهبود کافی ممنوع یا محدود کند. با توجه به امکان ضربه به صورت معمولا توصیه می کنیم در سه روز اول پس از جراحی، تلفن همراه خود را از طریق اسپیکر و یا بلوتوث پاسخ دهید و تلفن همراه را به صورت خود نچسبانید.

آیا پزشک مربوطه در دوره بعد از عمل پلک با ما در ارتباط خواهد بود ؟

بله ، پزشک مربوطه در دوره مراقبت های بعد از جراحی پلک با شما در ارتباط خواهد بود. او یک پزشک تخصصی است که نقش مهمی در مراقبت های پس از عمل پلک ایفا می کند و به شما راهنمایی و نصحیت‌های لازم را درباره مراقبت های بعد از عمل ، استفاده از داروها و سایر نکات مهم ارائه خواهد داد. از طریق نوبت های پیگیری مشترک و مراجعات حضوری ، شما می توانید سوالات خود را از او بپرسید و همچنین هرگونه وضعیت یا علائم نگران ‌کننده را به او گزارش دهید. در کل ، پزشک مربوطه کامل ترین منبع توصیه ‌ها و راهنمایی ‌های پس از عمل برای شما خواهد بود.

چگونه در دوران مراقبت های بعد از جراحی پلک از محل جراحی و محل بخیه ها مراقبت کنیم ؟

برای مراقبت از زخم بعد از جراحی پلک ، می توانید راهنمایی های زیر را دنبال کنید :

  • پاکیزگی : قبل از دست زدن به محل بخیه ها حتما بایستی دستان خود را شسته باشید.
  • تمیز کردن : با استفاده از محلول ضدعفونی کننده ، محل زخم را با آب و محلول، شستشو کنید. سپس با دستمال پاک و نرم آن را خشک کنید.
  • برقراری رژیم خاص : رژیم غذایی سالم و غنی از مواد مغذی را دنبال کنید. مصرف آب کافی نیز برای بهبود فرایند بهبودی بسیار مهم است.
  • جلوگیری از تماس مستقیم : تلاش کنید محل زخم را در صورت عدم نیاز لمس نکنید.
  • جلوگیری از تنش : از فعالیت های خیلی سنگین ، سرعتی یا ورزش ‌های شدید پرهیز کنید تا محل جراحی دچار مشکل نشود.
  • پیگیری ویزیت : سرپایی به ویزیت ‌های پس از عمل جراحی بروید و هرگونه سوال یا مشغله را با پزشک خود در میان بگذارید.

خطرهای و ضوابط خاصی وجود دارد که بهتر است با پزشک خود در مورد آنها به صحبت کنید و دستورالعمل‌ های ویژه ای که ممکن است شامل شما شود را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =

جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: