تغذیه بعد از جراحی بینی ، چه چیزی بخوریم و نخوریم؟

یکی از مهمترین موارد در رابطه با بدن انسان ورودی آن است چون انرژی و مواد مغذی که به بدن وارد میکنید کاربرد آن را مشخص می نمایند. به همین لیل مهم است که با توجه به هدفی دارید چه موادی را مصرف میکنید و چه چیزی به بدن خود میرسانید. یکی از مهم ترین موارد در دوره نقاهت رینوپلاستی نیز همین تغذیه بعد از جراحی بینی می باشد و برای اینکه یک ریکاوری خوب و موفق داشته باشید و به یک نتیجه عالی برسید نیاز است تغذیه خوبی داشته باشید و موارد مورد نیاز بدن را به آن برسانید. حال سوال اصلی این است که نیازهای یک فرد در تغذیه بعد از عمل چیست ؟ ما با کمک یکی از بهترین جراحان بینی در تهران دکتر مهران دوغایی مقدم به پاسخ این سوال پرداخته ایم.

 

راهنمای تغذیه بعد از جراحی بینی - دکتر مهران دوغایی

 

تغذیه بعد از جراحی بینی ایده آل چگونه است ؟

یکی از اصلی مواردی که برای بسیاری از زیبا جویان سوال می شود این است که چه موادی باید در دوره ریکاوری به بدن یک فرد برسد. برای این سوال نیز پاسخ های بسیاری وجود دارد و ما قصد داریم تمام این اطلاعات و پاسخ ها را در اختیار شما قرار دهیم و به طور قدم به قدم شما را برای تغذیه بعد از جراحی بینی آماده کنیم.

24 ساعت اول بعد از رینوپلاستی

این دوره که اوایل دوره نقاهت جراحی بینی می باشد برای دوران ریکاوری عمل بینی حیاتی می باشد و می تواند تغییرات زیادی ایجاد کند. در نتیجه مهم است که چه غذایی را در این دوره در تغذیه بعد از جراحی بینی خود قرار می دهیم و باید در انتخاب وعده های غذایی خود دقت به خرج دهید تا انتخاب درستی را انجام دهید. همچنین دقت داشته باشید که با عوارض بعد از بیهوشی نیز رو به رو هستید به همین دلیل غذاهای بی ادویه و مزه های تند و اضافه مانند رژیم مدیترانه ای برای شما مناسب خواهند بود و می توانند تورم را نیز کاهش دهند.

نکته مهمی که باید به آن دقت نمایید این است که به طور مرتب آب بخورید و بدن را تشنه نگذارید و همچنین از مصرف الکل و کافئین با هر مقادیری بپرهیزید. همانطور که گفته شد در 24 ساعت اول از غذاهای بی مزه و نرم استفاده نمایید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود و به راحتی بتوانید آن ها را بخورید. همچنین این غذاها نباید برروی عوارض بیهوشی اثر بگذارند و آن را تحریک کنند و در نتیجه بهتر است غذاهایی که در هنگام دل درد مصرف می نمایید را انتخاب کنید. با گذشت مقدار کمی زمان و از بین رفتن اثر داروهای بیهوشی به آرامی می توانی رژیم خود را گسترده تر و متنوع تر نمایید تا بهبودی شما راحت تر و سریع تر شود.

تغذیه بعد از جراحی بینی در هفته نخست

برای یک رژیم مناسب در هفته اول نیاز ست که شما به مصرف غذاهای نرم عادت کنید مانند ماست ، غلات ، پوره سیب زمینی و غیره. بیشترین این غذاها نیز در حین مغزی و بسیار مفید بودن نرم هستند و به راحتی می توان آن ها را مصرف نمود در نتیجه تمام شرایط لازم را برای تبدیل شدن به یک غذا و خوراکی مناسب برای دوره نقاهت را دارند. همچنین مورد دیگری که باد در هفته نخست تغذیه بعد از جراحی بینی به آن توجه نمایید این است که باید بدن خود را هیدراته نگه دارید و به مقدار کافی آب بنوشید. برای اینکه این مورد را به درستی انجام دهید باید بدانید که نیاز است مصرف آب شما از حالت طبیعی بیشتر باشد و می توانید آبمیوه های ارگانیک و تازه را با آب مخلوط نمایید یا خودش را مصرف کنید. ضمنا مصرف خود میوه ها می تواند برای بدن شما مفید باشد به ویژه میوه های آبدار مانند توت فرنگی و یا هندوانه.

نحوه تغذیه بعد از جراحی بینی در هفته دوم

در این دوره اکثر افراد به زندگی روزمره و رژیم عادی خود بازمیگردند ، اما هر فرد متفاوت است و رویه ریکاوری متمایزی دارد. به همین دلیل بهتر است حواس خود را به رژیم خود بدهید و همواره با احتیاط غذاها را مصرف نمایید ، به عنوان مثال از مصرف خوراکی و غذاهای سفت بپرهیزید تا فشار به فک و در نتیجه به بینی وارد نشود. برخی نیز نیاز دارند تا همواره از ادویه کمتر در غذای خود استفاده نمایند. همچنین در صورت که با مصرف هر غذا کوچک ترین احساس ناراحتی را کردید باید آن ا کنار بگذارید و خوراک مناسب تری را برای تغذیه بعد از جراحی بینی انتخاب کنید.

از مصرف چه مواردی در دوره نقاهت بعد از عمل دوری کنیم ؟

یکی دیگر از سوالات رایجی که به گفته جراحان برتر بینی مانند دکتر مهران دوغایی زیاد پرسیده می شود این است که چه خوراکی و غذاهایی را باید کنار بگذاریم و از مصرف آن ها بپرهیزیم. به طور تنها کافیست با کمک و مشورت پزشک خود یک رژیم عادی را پیش بگیرید و با مصرف غذاهای سالم به بهبود بدن خود کمک نمایید. برخی غذاها وجود دارند که پزشک نیز آنها را به شما معرفی می نماید و می توانند به طور مستقیم برای شما مضر باشند. برخی از این خوراکی ها که باید در تغذیه بعد از جراحی بینی از آنها دوری کرد عبارتند از :

  • الکل : نوشیدنی های الکلی در هر تنوع باید بعد از عمل بینی کنار گذاشته شوند ؛ زیرا می توانند ضرر زیادی به شما وارد کنند و باعث تورم و مشکلات دیگر در دوره نقاهت گردند. این نوشیدنی ها به شکل چشم گیری باعث طولانی تر شدن دوره بهبودی شما می گردند و کار را سخت می کنند. به طور کلی شما می توانید با گذشت یک یا دو هفته الکل مصرف نمایید ، اما همواره امکان رخ دادن عوارض وجود دارد و به همین دلیل بهترین تصمیم این است که کل مدت دوره ریکاوری از مصرف آن بپرهیزیم.
  • غذاهای تند و پر ادویه : به طور کلی غذاهای تند و پر ادویه می توانند برای زیبا جو بسیار مضر باشند و به ساختار بینی او آسیب برسانند. حتی ممکن است با تحریک حسگر های بینی و سینوس ها باعث ایجاد مشکل در آنها شوند و می توانند احتمال عطسه کردن فرد را نیز بالا ببرند که می تواند آسیب رسان باشد. به همین دلیل برای ریکاوری بهتر و سریع تر و رسیدن تورم به حداقل بهتر است این غذاها را به خصوص در هفته های اول تغذیه بعد از جراحی بینی کنار بگذاریم.
  • غذا و خوراکی های سخت و سفت : بسیاری از خوراکی ها و غذاها وجود دارند که ترد ، جویدنی یا چسبناک هستند و می توانند به شکل های مختلف شما را اذیت کنند. در نتیجه بهترین کار این است که این نوع از غذاها را نیز کنار بگذاریم ؛ زیرا می توانند باعث افزایش تورم در بینی در اثر ایجاد فشار و طولانی تر شدن دوره نقاهت گردند.

بهترین کار این است که مصرف هر گونه خوراکی یا غذای ترد و جویدنی خوشمزه مانند چیپس ، پفک و آدامس ها و آبنبات ها را کنار بگذاریم تا بینی ما کاملا بهبود یابد و به یک فرم ثابت برسد. تا آن زمان نیاز است که برای صلاح خود و سلامتی خودمان این خوراکی ها را از تغذیه بعد از جراحی بینی خود حذف نماییم تا دچار مشکل نشویم.

ضروری ترین موارد برای مصرف در تغذیه بعد از جراحی بینی

بعد از عمل جراحی بینی ، تغذیه مناسب می‌ تواند به بهبود سریعتر و به حداقل رساندن مشکلات پس از عمل کمک کند. البته ، توصیه ‌ها ممکن است با توجه به نوع جراحی ، شرایط فردی و توصیه‌ های پزشک متغیر باشند. اما در کل ، موارد زیر می ‌توانند به تغذیه مناسب بعد از جراحی بینی کمک کنند :

  • مایعات و آب : مصرف مقدار کافی آب بسیار مهم است. آب کمک به جلوگیری از خشکی و کمک به بهبود سلامت عمومی بدن دارد. از مصرف مایعات گرم و خوراکی‌ های حاوی آب (مثل سوپ ‌ها) نیز می ‌توانید بهره ‌مند شوید.
  • مواد غذایی حاوی پروتئین : پروتئین به بهبود رشد و نوسازی بافت ‌های بینی کمک می ‌کند. مواد غذایی حاوی پروتئین مانند گوشت ، ماهی ، تخم مرغ ، لبنیات و حبوبات می‌ توانند جزء تغذیه شما باشند.
  • مواد غذایی حاوی ویتامین C و آنتی‌ اکسیدان ‌ها : ویتامین C به تولید کلاژن کمک می ‌کند و در فرآیند بهبودی پس از جراحی مفید است. میوه‌ ها و سبزیجات تازه و آنتی ‌اکسیدان ‌های موجود در آنها می‌ توانند به بهبود سریع‌ تر بافت ‌ها کمک کنند.
  • مواد غذایی حاوی فیبر : فیبر به بهبود حرکت روده‌ ها کمک می ‌کند. البته ، در مواردی که ممکن است به دلیل جراحی ، مصرف غذاهایی که نیاز به جویدن دارند ، مشکل باشد ، ممکن است لازم باشد به توصیه پزشک پیروی کنید.
  • مصرف مکمل ‌های معدنی و ویتامینی : ممکن است پزشک شما توصیه به مصرف مکمل‌ هایی مانند آهن یا ویتامین ‌های خاص داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که هر گونه مکمل را تنها با توصیه پزشک یا متخصص مصرف کنید.

قبل از اجرای هر گونه تغییر در رژیم غذایی یا مصرف مکمل ، همواره بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا اطمینان حاصل شود که توصیه‌ ها با شرایط شما سازگار هستند.

نوشیدنی های مفید بعد از جراحی بینی

مصرف آب میوه های تازه غیر اسیدی به خصوص آب کرفس و آناناس پس از این عمل توصیه می شود. آناناس حاوی آنزیمی به نام بروملین است که به کاهش تورم و کبودی کمک می کند. علاوه بر این، بروملین با تسکین حالت تهوع، هضم را آسان می کند و حتی از گرفتگی بینی جلوگیری می کند. همچنین آب کرفس تورم و کبودی اطراف چشم را پس از جراحی به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

این آب میوه ها به دلیل خواص ضد التهابی که دارند می توانند برای تغذیه بعد از جراحی بینی مفید باشند. آب‌ میوه های اسیدی مانند آب پرتقال ممکن است معده شما را تحریک کند، به همین دلیل است که معمولاً توصیه می‌ شود بعد از جراحی از مصرف این نوع آب‌ میوه‌ ها خودداری کنید. یکی دیگر از نوشیدنی‌ های مغذی که می ‌توانید در دوران نقاهت مصرف کنید، شیک پروتئینی حاوی بادام، بادام زمینی و انواع مغزها است.

بعد از جراحی بینی چه مدت باید از این برنامه غذایی پیروی کنم؟

مدت زمانی که شما باید برنامه های فوق الذکر را بعد از عمل دنبال کنید می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و در درجه اول باید با توصیه های دکتر بینی هدایت شود. به طور معمول، برنامه غذایی اولیه بعد از جراحی ، که شامل غذاهای نرم و غیر محرک است، برای حدود یک هفته یا تا زمانی که بتوانید راحت دهان خود را باز کنید و بدون ناراحتی بجوید، توصیه می شود.

نکته بسیار مهم این است که رژیم غذایی بیمار پس از جراحی نباید محدود به آب میوه و یا مواد غذایی مکمل دیگر باشد و در همه ی دوران پس از جراحی مصرف غذای مغذی و حاوی پروتئین و کربوهیدرات مناسب، پایه رژیم غذایی بوده و مکمل هایی مثل موارد فوق فقط به عنوان تکمیل کننده رژیم غذایی توصیه می شوند.

پس از دوره اولیه، می توانید به تدریج رژیم غذایی منظم تری را دنبال کنید. با این حال، ضروری است در مورد غذاهایی که ممکن است باعث تحریک شوند، مانند مواد تند یا سفت و ترد، احتیاط کنید. توصیه می شود به خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی که به بهبودی شما کمک می کنند ادامه دهید و از غذاهایی که ممکن است التهاب را افزایش دهند اجتناب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =

جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: